Историја април

Историја април

ПЕТИ РАЗРЕД

2. Час: ПРОЧИТАТИ ЛЕКЦИЈУ  РИМ КАО СВЕТСКА СИЛА СТАРОГ СВЕТА  ОД 100.ДО 103.СТР. ,НАПИСАТИ НАСЛОВ И НАЈВАЖНИЈЕ У СВЕСКУ

РИМ КАО СВЕТСКА СИЛА СТАРОГ СВЕТА

 Основна јединица римске војске била је легија(састављена од пешака и коњаника),имала је 6000 војника
Пунски ратови су ратови који су се водили између Рима и Картагине (државе у Северној Африци)
Било је три рата, а за Римљане је био најтежи Други пунски рат (218-201.г.пре н.е.)
Картагинском војском је командовао Ханибал,један од највећих војсковођа старог света
Из Шпаније преко планина Алпи, Ханибал је стигао до Италије
Док је прелазио преко планина изгубио је много људи,коња и слонова
Ханибал је победио Римљане 217.г.прен.е.код Тразименског језера,216.г.прен.е.код града Кане
На крају рата Римљани су победили 202.г.прен.е.код града Заме у северној Африци
Картагина је изгубила,град је освојен и разорен
31.г.прен.е.Римљани су освојили Египат
Средином 1.века пре н.е. Римљани су освојили Галију (данашњу Француску)
Освојене области ван Италије, Римљани су називали провинцијама
Романизација је прихватање римског начина живота,културе и језика
Римска власт се проширила и на Балканско полуострво
На простору данашње Србије Римљани су основали три провинције: Горња Мезија,Далмација и Панонија
Домаћи задатак:описати и илустровати оружје и опрему римских војника до среде 8.априла
Шпански освајачи(конквистадори) су уништили индијанске цивилизације Маја,Астека и Инка
Размена биљних и животињских врста између Европе и Азије
Број Индијанаца се смањио због болести пренетих из Европе
Због недостатка радне снаге Европљани доводе из Африке црнце да раде као робови
Домаћи задатак: Одговорити на питање ког морепловца сматрате најзначајнијим и због чега?

Молим ученике петог разреда да на интернет страници youtube прегледају видео материјале који се тамо налазе а везани су за “РИМ КАО СВЕТСКА СИЛА СТАРОГ СВЕТА”.

3.час   Рим као свет

ска сила старог света ( утврђивање)
Домаћи задатак: Прочитати на интернету о гладијаторина и одговорити на питаља:
1.Како се постаје гладијатор?
2.Које врсте гладијатора постоје?
3.Како изгледају борбе гладијатора?

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.

 

4. Час:  Прочитати лекцију Рим у доба царства стр.104-108.  и најважније написати у свеску

РИМ У ДОБА ЦАРСТВА

Пропаст  римске републике
-Римска република је пропала у грађанским ратовима у I веку пре н.е.
-Уздизање једне личности
-Победници су постајали диктатори
Гај Јулије Цезар (100-44.г.пре н.е.)
-Војник и државник
-Осваја Галију
-„Коцка је бачена“ Рубикон
-Победио је Помпеја у грађанском рату
-Проглашен за доживотног диктатора,па је добио неограничена овлашћења у управљању државом
Октавијан Август ( 27.г.пре н.е.- 14.г.н.е.)
-Окончао је грађанске ратове
-Никада није званично укинуо републику
-Он је био princeps-први човек државе,врховни заповедник војске и врховни свештеник.Контролисао је сенат и народну скупштину
Цар Трајан (98-117.године н.е.)
-Ратује против Дачана (провинција Дакија)
-Прави мост преко Дунава
-Највећа територија римског царства од Атлантског океана до река Тигар и Еуфрат
-Надимак му је био Оптимус (Најбољи)
-Био је пажљив према сенату
-Имао је наклоност широких слојева становништва и био је популаран према војницима

Доба домината  је трајало од 284.до 476.године н.е.( dominus-господар)

Цар Диоклецијан (284-305.година н.е.)
-Рођен је у Далмацији,из породице сељака,уздигао се кроз војни позив
-Војска га је прогласила за цара
-Укинуо је сва обележја републике
-Преуредио је управу државе да би лакше убирао порез,укинуо је повластице Италији
-Реорганизовао је војску
Цар Константин Велики (306.-337. година н.е.)

-Рођен је у Нишу
-Наставио је реформе,преуредио војску
-Ратује против Германа
-Штити хришћане 313.године Милански едикт
-330.године оснива град Константинопољ

Домаћи задатак : Прочитати више о Цезару и написати.

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде 29.4.

  1. Час:  Прочитати лекцију Култура старог Рима  109-113.стр. и најважније написати у свеску

КУЛТУРА СТАРОГ РИМА

Римска религија
-Веровали су у много богова

Јупитер –врховни бог, Јунона-заштитница брака и удатих жена,Марс-бог рата,Нептун –господар мора,Минерва –богиња мудрости,заштитница уметности

-Најчувенији римски песник је Вергилије,његово дело је Енеида.
-Римљани су дали велики допринос развоју правне науке.
-Најчувенији римски беседник био је Цицерон.
-Најпознатији римски историчари били су: Тит Ливије и Тацит.
-Римски градови су имали форум(пространи трг),славолуке(споменици у облику огромне капије подизани у знак сећања на велике победе),терме-јавна купатила.
-Римљани су градили аквадукте-водоводе
-Посебну пажњу Римљани су поклањали вежбању(„У здравом телу здрав дух“).

Домаћи задатак: Одговорити на питања:

1.Ко су били најважнији римски богови?
2.Наведи нека значајна дела римске архитектуре?
3.Како се одвијао свакодневни живот код старих Римљана?

ШЕСТИ РАЗРЕД

3.Час:ПРОЧИТАТИ ЛЕКЦИЈУ  ВЕЛИКА  ГЕОГРАФСКА ОТКРИЋА   ОД 159.ДО 164.СТР. ,НАПИСАТИ НАСЛОВ И НАЈВАЖНИЈЕ У СВЕСКУ

ВЕЛИКА ГЕОГРАФСКА ОТКРИЋА

Велика географска открића обухватају период од Колумбовог открића Америке 1492.до открића Аустралије у 17.веку
До почетка новог века људи су веровали да је Земља равна плоча
Робу из Индије европски трговци су допремали копненим путевима
Европљани су одлучили да пођу у потрагу за новим трговачким поморским путем до Индије,пловећи око Африке
Открића компаса,дурбина,астролаба и каравеле(једрењак) олакшали су путовања
1487.Португалац Бартоломео Дијаз је стигао до југа Африке ,који је назван Рт добре наде
1498.Васко да Гама је стигао до луке Калкута у Индији
1492.Кристифор Колумбо је са 3 брода кренуо да пловећи на запад стигне до Индије,стигао је до Бахамских острва
Колумбо је мислио да је стигао у Индију и становнике је назвао Индијанци
Америка је названа по Америгу Веспучију
По Колумбу названа је држава Колумбија
1519-1522. Магеланов пут око света,доказано  да је Земља округла
Последице Великих географских открића:
Шпански освајачи(конквистадори) су уништили индијанске цивилизације Маја,Астека и Инка
Размена биљних и животињских врста између Европе и Азије
Број Индијанаца се смањио због болести пренетих из Европе
Због недостатка радне снаге Европљани доводе из Африке црнце да раде као робови

Домаћи задатак: Одговорити на питање ког морепловца сматрате најзначајнијим и због чега?

Молим ученике шестог разреда да на интернет страници youtube прегледају видео материјале који се тамо налазе а везани су за “ВЕЛИКА ГЕОГРАФСКА ОТКРИЋА”.

4.час Велика географска открића ( утврђивање)
Домаћи задатак: Одговорити на питања на страни 164.
Одговоре послати на мејл или вајбер до уторка.
Молим ученике шестог разреда да на интернету прочитају више о  Колумбу и Магелану.

5.час Велика географска открића ( утврђивање)

Домаћи задатак: одговорите на питања

1.Наведите проналаске који су олакшали морепловцима поморска путовања?
2.Какав је био однос Европљана према староседелачком  становништву Америке?
3.Које биљне и животињске врсте су пренете из Америке у Европу?
Одговоре послати на мејл или вајбер до петка.

Молим ученике шестог разреда да на интернету прочитају више о односу Европљана према староседелачком становништву Америке.

6.час   Српске земље у позном средњем веку ( утврђивање)

Домаћи задатак: Написати који српски владар ти се највише допада и због чега?
(Владари из династије Немањића и владари Србије до турског освајања )
Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.
Молим ученике шестог разреда да прочитају више на интернету о владарима из династије Немањића.

Молим ученике шестог разреда да прочитају више на интернету о владарима из династије Немањића.

 

7.час   Српске земље у позном средњем веку ( утврђивање)

Домаћи задатак: Погледати сајт Задужбине Немањића  www.zaduzbine-nemanjica.rs и одговорити на питања:

1.Које су титуле носили српски владари у средњем веку?

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.

8.час  Српске земље у позном средњем веку(утврђивање)

Домаћи задатак: Прочитати народну епску песму Пропаст царства српскога и одговорити на питања:

1.Које се историјске личности помињу у овој песми?

2.Које историјске личности које се помињу нису могле учествовати у Косовској борби 1389.године? Зашто?

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.

9.час   Прочитати лекцију Прединдустријско доба  154-158.стр. и најважније написати у свеску

ПРЕДИНДУСТРИЈСКО ДОБА

-Прединдустријско доба је период од краја 15.до 18.века.

-Пољски научник Никола Коперник је доказао да Земља није у средишту васионе.Открио је да се Земља окреће око своје осе и заједно са другим планетама око Сунца.Његово откриће прихватили су италијански научници Ђордано Бруно и Галилео Галилеј.
-Средином 15.века Немац Јохан Гутенберг је открио штампарију.Прва штампана књига је била Библија на латинском језику.Књиге су постале јефтиније.
-Највећи европски градови почетком новог века били су: Цариград,Венеција,Рим,Лондон,Париз…
-Грађанска класа била је састављена од трговаца,занатлија и банкара.
-У периоду од 15.до краја 18.века у градовима се развијао нов начин производње –мануфактура.Прво се развила у Холандији,Енглеској,Француској и Немачкој.
-Мануфактурна производња је ручна производња заснована на подели рада.Сваки занатлија је задужен за један део посла.
-Повећала се производња,брзина и квалитет, а цена робе се смањила.

Домаћи задатак:

Прочитати и написати више о пољском научнику Николи Копернику.

Домаћи послати на вајбер или мејл до петка 24.4.

10.  Час:  Успон градова (утврђивање)

Домаћи задатак:

Прочитати лекцију на стр 154-158 и одговорити на питања на стр.158.

Одговоре послати на вајбер или мејл до 29.4.

  1. час Прочитати лекцију Хуманизам и ренесанса стр.165-168.  и најважније написати у свеску

ХУМАНИЗАМ И РЕНЕСАНСА

-Хуманизам и ренесанса су се развијали од друге половине 14.до краја 16.века.Настали су на Апенинском полуострву.
-Нова култура ставља у средиште пажње човека.Покрет је добио назив хуманизам од латинске речи humanus-људски.
-Оживљавање интересовања за античку културу познато је као ренесанса-препород.
-Познати књижевници су Данте Алигијери –Божанствена комедија,Франческо Петрарка-писао је љубавне песме.Енглески књижевник Вилијем Шекспир је написао дела:Ромео и Јулија,Хамлет,Млетачки трговац,Сан летње ноћи.

-Никола Макијавели је написао дело Владалац које је замишљено као упутство за успешну владавину.
-Еразмо Ротердамски у делу Похвала лудости критикује друштво и Католичку цркву.
-Најпознатији сликари били су Леонардо да Винчи(Тајна вечера,Мона Лиза…),Рафаело и Тицијан.
-Најпознатији вајар био је Микеланђело Буонароти(Давид,Пијета,Мојсије…).

-Најпознатије грађевине ренесансе су Црква Светог Петра и Сикстинска капела у Риму,Лувр у Паризу,Вавел у Кракову,Кремљ у Москви и катедрале и палате у Фиренци.

СЕДМИ РАЗРЕД

3.Час:ПРОЧИТАТИ ЛЕКЦИЈУ  ДРУГИ СРПСКИ УСТАНАК   ОД 192.ДО 197.СТР. ,НАПИСАТИ НАСЛОВ И НАЈВАЖНИЈЕ У СВЕСКУ

ДРУГИ СРПСКИ УСТАНАК

1814.хаџи Проданова буна,османске власти су угушиле буну
На Цвети 11.(23) априла 1815. у Такову подигнут је Други српски устанак,за вођу је изабран Милош Обреновић
Борбе у току Другог српског устанка трајале су нешто дуже од четири месеца.
Битке у Другом српском устанку су : код Палежа, на Љубићу, на Дубљу. Други српски устанак је завршен усменим споразумом између Милоша Обреновића и Марашли Али-паше.Срби су добили право: да сами сакупљају порез,осигурани су од злоупотреба спахија и других турских чиновника,сами постављају кнезове по нахијама,да у Београду оснују Народну канцеларију као управно тело од 12 кнезова.
Приликом суђења Србима уз турску власт,дозвољено је и учествовање српског кнеза.

Домаћи задатак: упоредити Први  и Други српски устанак

Молим ученике седмог разреда да на интернет страници youtube прегледају видео материјале који се тамо налазе а везани су за “ДРУГИ СРПСКИ УСТАНАК”.

4.час Велика географска открића ( утврђивање)
Домаћи задатак: Одговорити на питања на страни 164.
Одговоре послати на мејл или вајбер до уторка.
Молим ученике шестог разреда да на интернету прочитају више о  Колумбу и Магелану.

5.час  Други српски устанак ( утврђивање)
Домаћи задатак: написати о Карађорђу( животу и смрти)
Одговоре послати на мејл или вајбер до уторка.
Молим ученике седмог  разреда да на интернету прочитају више о Карађорђу.

6.час   Други српски устанак ( утврђивање)

Домаћи задатак: Шта знате о Милошу Обреновићу?
Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.
Молим ученике седмог разреда да прочитају више на интернету о Милошу Обреновићу.

7.час   Прочитати лекцију стр.198-205. Прва владавина Милоша и Михаила Обреновића и најважније написати у свеску

ПРВА ВЛАДАВИНА МИЛОША И МИХАИЛА ОБРЕНОВИЋА

-Прва владавина Милоша Обреновића 1815-1839.
-борба за добијање аутономије
-Русија је заступала српске интересе
-До изражаја долази Милошева сналажљивост
-Карађорђе је убијен 1817.
-Султан је 1829.издао Хатишериф,којим су Србима потврђене повластице.
-Хатишерифом из 1830.Срби добијају широку аутономију
-Милош је добио ферман о наследној титули
-Додатним Хатишерифом из 1833. турска власт је сведена на војне посаде у 6 тврђава и плаћање годишњег данка
-Милош је владао апсолутистички
-То доводи до јаке опозиције и неколико буна
-Морао је да попусти, 1835.донет је Сретењски устав
-На Ђурђевдан 1835.укинуте су феудалне обавезе
-1838.Србија добија нови Хатишериф, који је назван Турски устав
-Апсолутизам је ограничен увођењем Сената
-Због тога је Милош абдицирао 1839.
-Пошто је његов старији син Милан убрзо умро, кнез је постао Михаило
-Прва владавина кнеза Михаила 1892-1842.
-Ситуација је била напета,Србија је била подељена између уставобранитеља,Милошевих присталица и присталица Карађорђевића
-И Михаило је владао апсолутистички
-После буне, коју је предводио Тома Вучић Перишић ,Михаило је протеран из земље, а кнез је постао Александар Карађорђевић

8.час      Други српски устанак ( утврђивање)

Домаћи задатак: Одговорити на питања

1.Шта је узрок, а шта последица Другог српског устанка?

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.

Молим ученике седмог  разреда да прочитају више на интернету о догађајима из Другог српског устанка.

9  час  Прочитати лекцију Уставобранитељски режим 1842-1858. стр.206-211.  и најважније написати у свеску

УСТАВОБРАНИТЕЉСКИ РЕЖИМ 1842-1858.

-1844.донет је Грађански законик
-1847.почела је језичка реформа Вука Стефановића Караџића ,који је предлагао да народни језик постане књижевни.
-1844. Илија Гарашанин је написао Начертаније .То је први српски национални програм.Циљ спољнополитичког програма био је да се Срби ослободе османске власти, а да се Кнежевини Србији прикључе Босна и Херцеговина,Црна Гора,Стара Србија и северна Албанија.
-1858.одржана је Светоандрејска скупштина,којом је председавао Миша Анастасијевић.
-На скупштини је смењен Александар Карађорђевић и на престо је поново дошао кнез Милош Обреновић.

Домаћи задатак:

Одговорити на питања на страни 211.

Одговоре послати на вајбер или мејл до петка 24.4.

10.  Час:  Владавина уставобранитеља (1842-1858) утврђивање

Домаћи задатак:

Прочитати о кнезу Александру Крађорђевићи и написати  по чему је познат.

Одговоре послати на вајбер или мејл до 29.4.

  1. час Прочитати лекцију Друга владавина Милоша и Михаила Обреновића стр.212-217.и најважније написати у свеску

ДРУГА ВЛАДАВИНА МИЛОША И МИХАИЛА ОБРЕНОВИЋА

-Други пут кнез Милош је владао од 1858.до 1860.Заузео је много чвршћи став према Турској и добио је потвру наследне кнежевске титуле.
-После смрти кнеза Милоша, на власт долази његов син Михаило од 1860.до 1868.
-1861.кнез Михаило је донео низ врло значајних закона који су обезвредили Турски устав:Закон о народној скупштини,Закон о Савету и Закон о народној војсци.

-За време кнеза Михаила основана је 1863.Велика школа,1864.Српско учено друштво и 1868.Народно позориште.
-1862.сукоб на Чукур-чесми
-1867.османској војсци је наређено да напусти српске градове
-Кнез Михаило је створио савезе с балканским државама које би се прикључиле Србији у рату против Османског царства.1866.склопио је уговор о савезу са Црном Гором,1867.са Грчком, а 1868.са Румунијом.
-Кнез Михаило је убијен 1868.у Кошутњаку.

12.час Друга владавина Милоша и Михаила Обреновића ( утврђивање)

Домаћи задатак:прочитати и написати о кнегињи Јулији Обреновић.

Домаћи задатак послати на вајбер или мејл.

ОСМИ РАЗРЕД

3.Час:ПРОЧИТАТИ ЛЕКЦИЈУ АПРИЛСКИ РАТ И ПОСЛЕДИЦЕ ПОРАЗА  ОД 174.ДО 179.СТР. ,НАПИСАТИ НАСЛОВ И НАЈВАЖНИЈЕ У СВЕСКУ

25.марта  1941. У Бечу потписано је приступање Краљевине Југославије Тројном пакту
У ноћи између 26. и 27.марта 1941. у Београду  је извршен државни удар,кнез Павле је збачен са власти, а на престо је ступио малолетни краљ Петар II Карађорђевић
6.априла 1941. без објаве рата Немачка је отпочела напад на Краљевину Југославију
У бомбардовању Београда погинуло је између око 4000 људи,тада је уништена и Народна библиотека са великим културним благом
Краљ Петр II Карађорђевић и влада су напустили државу и отишли у Лондон
Југословенска војска је капитулирала 17.априла 1941.
У Загребу 10.априла 1941.проглашено је стварање Независне државе Хрватске, на челу је био Анте Павелић
У Србији је успостављен немачки окупациони режим,а немачка команда је увела мере према којима се за једног убијеног Немца стрељало 100, а за рањеног 50 Срба
Југославија је подељена између Немачке,Италије,Бугарске и Мађарске
Усташе су настојале да реше питање Срба на простору Независне државе Хрватске на 3 начина: да део протерају,део преведу у католичку веру и део убију
Усташе формирају логоре смрти на простору Независне државе Хрватске, а по  злочинима се истицао логор Јасеновац
Средином 1941. године у Србији је успостављена Влада народног спаса на челу са генералом Миланом Недић
Домаћи задатак: погледати карту на стр.177 о подели Југославије и одговорити на питања на стр.179.

Молим ученике осмог разреда да на интернет страници youtube прегледају видео материјале који се тамо налазе а везани су за “АПРИЛСКИ РАТ”.

4.час  ОТПОР, УСТАНАК И ГРАЂАНСКИ РАТ, прочитати лекцију од 180. до 184.стр., написати наслов и најважније у свеску

ОТПОР,УСТАНАК И ГРАЂАНСКИ РАТ
-У току Другог светског рата у Југославији су настала  два организована покрета отпора : четници и партизани.
-Четнички покрет (званичан назив Југословенска војска у отаџбини) основао је маја 1941. Пуковник Драгољуб Дража Михаиловић на Равној гори (планина Сувобор код Ваљева)
-Покрет је био одан  краљу и влади у Лондону,а влада је Михаиловића именовала за комаданта Југословенске војске у отаџбини ,а од јануара 1942. постао је министар војске и добио је чин генерала.
-Четници  су били југословенски антифашистички покрет који се борио за обнову Југославије као монархије(краљевине) после Другог светског рата.Већина припадника су били Срби.
-Прву већу војну операцију у Србији извео је Јадарски четнички одред Веселина Мисите, који је крајем августа 1941. Ослободио Лозницу од Немаца.
-Због масовне одмазде Немаца према цивилном становништву четници су од краја 1941.смањили обим својих дејстава.
-У то време дошло је и до отвореног сукоба са партизанским покретом који се претворио у грађански рат. Циљ четника је био обнова монархије , а циљ партизана била је република.
-Главни штаб партизанских одреда Југославије формиран је у јуну 1941.у Београду, за заповедника је именован Јосип Броз Тито, генерални секретар КПЈ.
-Партизани су ослободили територију са  седиштем у Ужицу и проглашена је Ужичка република.
-Немци и њихови савезници освојили су слободну  територију током јесени и зиме 1941.
-После непријатељске офанзиве и слома Ужичке републике,борбе су се из Србије пренеле у источну Босну.
Домаћи задатак: прочитати на интернету више  о Драгољубу Дражи Михаиловићу и Јосипу Брозу Титу.Написати своје мишљење који покрет је био бољи и због чега.

5.час  Априлски рат ( утврђивање)

Домаћи задатак: Описати како је страдало  цивилно становништво  у Србији 1941.године.
Одговоре послати на мејл или вајбер до петка.
Молим ученике осмог  разреда да на интернету прочитају више о страдању цивилног становништва у Србији 1941.године.

6.час   Други светски рат ( утврђивање)

Домаћи задатак: Написати који догађај из Другог светског рата је оставио најјачи утисак на тебе.
Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.
Молим ученике осмог разреда да прочитају више на интернету о догађајима из Другог светског рата.

7.час   Прочитати лекцију Југословенско ратиште и завршна фаза рата 190-194.стр. и најважније написати у свеску

Југословенско ратиште и завршна фаза рата

-Немци и усташе су јуна 1942.покренули офанзиву на Козари, око 80 000 становника околине Козаре бранило је око 3500 партизана.Заробљени су одведени у логоре у Јасеновцу иСтарој Градишки.
-Партизанске јединице су створиле велику слободну територију са седиштем у Бихаћу –Бихаћка република.
-Прво заседање АВНОЈ-а (Антифашистичког већа народног ослобођења Југославије) одржано је 26. и 27.новембра 1942.у Бихаћу.Тито је желео да прогласи републику, али за то није добио сагласност Стаљина.
-Немачке и италијанске јединице опколиле су партизанске снаге у долини Неретве.Од средине фебруара до средине марта 1943.вођене су жестоке борбе.Ова битка је позната као „Битка за рањенике“.
-Током маја и јуна 1943.немачка команда је опколила на простору Пиве и Таре главнину партизанских снага.У  току  Битке на Сутјесци партизанске јединце су изгубиле 12 000 бораца.
-Судбину четника и партизана одредила је конференција у Техерану.На Стаљинов захтев признат је партизански покрет и упућена је војна помоћ.
-29. и 30.новембра 1943.одржано је Друго заседање АВНОЈ-а у Јајцу.Формирана је нова влада НКОЈ-Национални комитет ослобођења Југославије ,влади у Лондону су одузета права, а краљу Петру II Карађорђевићу је забрањен повратак у земљу.
-Успостављен је чин маршала и додељен Титу.
-У јануару 1944.одржан је Светосавски конгрес,четници су исказали верност краљу Петру II Карађорђевићу.
-Последњи покушај да Немци униште партизански штаб започео је нападом на Дрвар 25.маја 1944.Покушај није успео, а Тито се повукао на острво Вис.
-Споразумом Тито-Шубашић одлучено је да ће се питање коначног државног уређења решавати после ослобођења земље.
-У пролеће и лето 1944.Београд и други српски градови су били мета америчког и британског бомбардовања.
-У операцијама за ослобођење Београда учествовала је и Црвена армија.Београд је ослобођен 20.октобра 1944.
-Сремски фронт је пробијен средином априла 1945.,после чега су партизанске снаге за мање од месец дана ослободиле целу земљу.
-Грађански рат у Југославији окончан је победом партизана ,који су потукли четнике у одлучујућој борби на Зеленгори.Битка је окончана 13.маја 1945.
-Други светски рат у Југославији завршен је 15.маја 1945.

8.час  Југословенско ратиште и завршна фаза рата (утврђивање)

Домаћи задатак: Прочитати текст на стр.203.Страдање цивила  и одговорити на питања

1.Како се зове песникиња која је опевала страдање ђака?

2.Како се зове та песма?

3.Да ли је неко од ваших рођака учествовао у борбама током Другог светског рата?

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде.

9 ЧАС  Прочитати лекцију Послератни свет и његове противуречности од 206.до 210.стр. и најважније написати у свеску

ПОСЛЕРАТНИ СВЕТ И ЊЕГОВЕ ПРОТИВУРЕЧНОСТИ

-САД су из Другог светског рата изашле као највећа светска и једина нуклеарна сила.
-Велика Британија и Француска су из рата изашле са разореном територијом и великим ратним дуговима.
-Совјетски Савез је из рата изашао као победник али са великим људским и материјалним губицима.
-1945. у Сан Франциску је основана Организација уједињених нација.Организација је имала задатак да одржава међународни мир и безбедност.
-У међународним односима постојала је изразита војна,политичка  и економска надмоћ две силе –САД И СССР-а.Тако је започео Хладни рат –агресивни однос две велике силе без међусобног директног ратовања.
-САД су донеле Маршалов план који је предвиђао економску обнову Европе.Требало је спречити ширење комунистичког утицаја.
-Једну од основних карактеристика Хладног рата представљали су војни блокови.Северноатлантски савез(или НАТО пакт) основан је у Вашингтону 1949.

-Варшавски пакт је основан 1955.
-После Другог светског рата створене су 83 нове државе.
-Новонастале државе настојале су да воде независну спољну политику.
-Први скуп несврстаних земаља одржан је 1961.године у Београду.
-На крају Другог светског рата савезници су поделили Немачку на четири окупационе зоне(америчку,британску,француску и совјетску).1949.Немачка је подељена на Западну Немачку и Источну Немачку.
-Комунистичке власти су 1961.отпочеле изградњу Берлинског зида.
-У свету је било неколико великих сукоба : Корејски рат,Кубанска криза,рат у Вијетнаму.

Домаћи задатак: Одговорита на питања на страни 210.

Одговоре послати на вајбер или мејл до среде 29.4.

10.  Час:  Послератни свет и његове супротности (утврђивање)

Домаћи задатак:

Прочитати о блоковској подели света и написати о Нато пакту и Варшавском пакту.

Одговоре послати на вајбер или мејл до 29.4.

  1. час Прочитати Покрети и идеје савременог друштва и Европска интеграција  и најважније написати у свеску

Покрети и идеје савременог друштва

-Апартхејд- је спровођен у Јужној  Африци(формирање одвојених стамбених четврти, школа,болница за белце и црнце.
-Покрети за женска права инсистирали су на економској и друштвеној једнакости,радној равноправности,промени законодавства,едукацији жена.
-Хипи покрет је протествовао против рата у Вијетнаму.
-Научни и технолошки развој омогућио је човеку да осваја свемир.Први човек Јуриј Гагарин полетео је у космос 1961.Посада космичког брода Аполо 11 спустила се на месец 1969.Нил Армстронг био је први човек који је ногом ступио на тло Месеца.

 

Европска интеграција

-1990.на Малти представници САД и СССР-а свету су обнародовали да је Хладни рат окончан.
-Социјалистички поредак распао се 1989.у свим земљама бившег Источног блока.
-1989.срушен је Берлински зид
-Распад СССР-а почео је 1990.Независност су прогласиле : Литванија,Естонија,Летонија,Украјина.
-1957. Француска,Италија,Немачка,Белгија,Холандија и Луксембург су формирале Европску економску заједницу.
-За процес уједињења Европе од пресудне важности је био састанак у Мастрихту ( Холандија) 1991.Тада је 12 европских земаља донело одлуку да се уводи заједничка валута евро.

12.час Европске интеграције- од идеје до реализације (утврђивање)

Домаћи задатак: Одговорити на питања:

1.Шта се подразумева под појмом Хладни рат?
2.Како се завршио Хладни рат?
3.Када се и како распао социјалистички поредак у СССР-у  ?

Одговоре послати на вајбер или мејл  у  четвртак 7.маја.