Биологија април

Биологија април

ПЕТИ РАЗРЕД

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

Разред 51,2

  1. Час Наставна јединица: Животна средина и услови који владају у њој

(утврђивање)

Кораци:

  1. Ученици треба да ураде питања на 169. страни у уџбенику.
  2. Послати на мејл или вибер

Урадитит до петка!!!

Додатно: Уколико желе, нека засаде неку биљку у саксију или башту или семе неке биљке и нека је негују. Сликати своју биљку или цветну башту. Време је неограничено!!!Сликати и послати.

  1. Час Размножавање и наслеђивање (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свесци
  2. Урадити уводни задатак у свесци
  3. Написати шта је размножавање, које две врсте размножавања разликујемо, и које су карактеристике једног и другог размножавања
  4. Написати значај размножавања
  5. Послати на мејл или вибер

Додатно: Приликом писања водите рачуна да лекције пишете читко и да вам свеска буде уредна да би се могли прочитати одговори, и ради вашег лакшег сналажења приликом учења!!!

Погледатни на интернету презентцију “Размножавање и наслеђивање”

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 06.04.-10.04. 2020.

7.Час Наставна јединица: Варијабилност организама-основа за еволуцију

(обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Урадити уводни задатак у свесци
  3. Написати шта је варијабилност, , како настаје, зашто је важна и шта је еволуција
  4. Послати на мејл или вибер

Урадитит до петка!!!

8.Час Варијабилност и  размножавање (утврђивање)

Кораци:

  1. Ученици треба да ураде питања на 175. страни и на 180. страни под “Провери научено”
  2. Послати на мејл или вибер

Додатно: Приликом писања водите рачуна да лекције пишете читко и да вам свеска буде уредна да би се могли прочитати одговори, и ради вашег лакшег сналажења приликом учења!!!

Погледатни на интернету презентцију “Варијабилност и еволуција”

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од  13.04.17.04. 2020.

Разред 51,2

9.Час Наставна јединица: Варијабилност у природи (вежба)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Покушај да на основу знања која си стекао из лекције варијабилност урадиш следећи задатак, а то је да у свом довришту пронађеш варијабилности код биљака и животиња које гајиш
  3. Сликај дату варијабилност и напиши где си уочио дату варијабилност (код којих врста и у чему се она испољава)
  4. Послати на мејл или вибер

Урадити до петка!!!

10.час Наставна јединица: Размножавање и варијабилност (систематизација)

 

Кораци:

  1. Проблемска ситуација

 

Међу јединкама једне врсте лисица, појавила се промена наследног материјала која је омогућила раст гушћег крзна пред зиму. Та јединка, и њени потомци, који су ту особину наследили, су зими губили мање топлоте и мањи број њих је угинуо од хладноће. Сваке године, потомака са гушћим крзном било је све више и више. Мало-помало, та особина је постала уобичајена у тој врсти. У датим условима (хладене и дуге зиме), боље су преживљавале и успешније се размножавале јединке лисице са гушћим крзном које су боље прилагођене. Оне нису биле нити највеће, нити најјаче, просто имале су особину која им је давала одређену предност у датим условима. Међутим, услови средине се непрекидно мењају. Нека особина која данас даје предност, у промењеним условима може да буде мањкавост. Услед утицаја човекових активности, клима на планети се мења, постаје топлија. Особина која је у одређеним условима била предност, сада постаје велики проблем.

Одговори на питања:

  1. Да ли у популацији лисица постоји варијабилност? По чему то закључујеш?
  2. Да ли неке јединке лисице имају већу, а друге мању шансу да преживе? По чему то закључујеш?
  3. Како прилагођеност (адаптација) на услове средине утиче на преживљавање?
  4. Како се лисица размножава? Како овај тип размножавања утиче на варијабилност?
  5. Која особина лисице у овом тексту је наследна?
  6. Шта се дешава са особином лисице која омогућава бољу прилагођеност, успешније преживљавање и преноси се на потомство из генерације у генерацију?
  7. До чега доводи одабирање повољне особине из генерације у генерацију у веома дугом временском периоду?
  8. Објасни каква промена ће се десити у групи лисица, ако клима из године у годину, па тако више хиљада година, постаје све топлија, а зиме благе и краће.
  1. Преписати дати текст и питања и одговорити у свесци!!!
  2. Послати на мејл или вибер

Додатно: : Приликом писања водите рачуна да лекције ,питања и одговоре пишете читко и да вам свеска буде уредна да би се могли прочитати одговори, и ради вашег лакшег сналажења приликом учења!!!

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 21.04.-24.04. 2020.

Разред 51,2

11.Час Наставна јединица: Разноврсност живих бића (обрада)

Кораци:

 

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Уради уводни задатак на 186.страни
  3. Напиши шта је то разноврсност или биодиверзитет, који видови биолошке разноврсности постоје и који је њен значај.
  4. Погледај презентацију на интернету “Биодиверзитет”

 

Урадити до петка!!!

Пошаљи рад на вибер или мејл.

  1. Час Наставна јединица: Разноврсност живих бића (утврђивање)

Кораци:

  1. На основу стеченог знања из лекције покушај да одговориш на следеће захтеве.

Наставни листић

Прочитај текст и одговори на питања.

Ту је некада била шума

Ово је прича из угла једне лисице. Која је некада живела у шуми. Шума је за њу била извор живота. Тамо је проналазила обиље хране (мишеве, зечеве, птице и њихова јаја, али и бобице и друге плодове), партнера за размножавање, склоништа за себе и своје младунце. Међутим, у причу се умешао човек. Посекавши шуму, како би направио њиву, саобраћајницу или неки хотел, није размишљао како ће то утицати на други живи свет. Као и обично, човек је углавном мислио на своје потребе. Лисица се нашла у проблему. Није било више хране, нити склоништа. Лутајући, долази у градове, храну тражи у кантама за смеће или кокошињцима. И зато је људи сматрају за штеточину, убијају је, не питајући се како је лисица уопште доспела у град?

Опишите како је сеча шуме утицала на живи свет шуме.

Опишите како је сеча шума утицала на  биодиверзитет.

Уради до петка!!!

Пошаљи рад на вибер или мејл.

Недељни план рада за период од 27.04.-30.04. 2020.

Разред 51,2

13.Час Наставна јединица: Утицај људи на друга жива бића (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Уради уводни задатак на 190. страни
  3. Напиши на које све начине човек утиче на друга жива бића.
  4. Погледај презентацију на интернету ”Угрожавање врста”
  5. За домаћи задатак: одговори на питања на крају лекције.

Урадити до петка!!!

Послати рад на мејл или вибер

14.Час Наставна јединица: Утицај људи на друга жива бића (утврђивање)

Кораци:

  1. Истражи на интернету и сазнај што више о некој од угрожених врста животиња у Србији (где још има јединки те врсте, какав начин живота води, због чега је угрожена и шта је предузето да би се дата врста заштитила).
  2. Направи о томе постер.

Уради до петка!!!

Послати на мејл

ШЕСТИ РАЗРЕД

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

Разред 61,2

5.Час Наставна јединица: Исклијавање семена пшенице у различитим условима и утицај човека на живи свет  (пројекат)

Кораци:

  1. Потребан материјал и прибор: зрна пшенице или пасуља( 8), (4 ) пластичне чаше или неке пластичне посуде или саксије (можете користити различите посуде), земља или вата, детергент, сирће.
  2. Засадити зрна биљке у посуду( у свакој посуди бар да буду по 2 зрна биљке) и једну посуду са зрнима биљке ставите на мрачно место ,а остале три посуде на светло и заливати по потреби. Можете засадити зрна у саксије са земљом или пластичне посуде у којима ћете их ставити у вату,која је пре тог натопљена водом.
  3. Пратити по данима шта се дешава са зрнима биљке и податке бележити по датумима у свеску ( да ли је семе проклијало или не)
  4. Написати закључак до ког сте дошли, тј. у којим је посудама дошло до клијања семена биљке а у којим није и који су услови средине одговарали да семе проклија.
  5. Посуде, где је дошло до клијања семена, сада обележите и то посуда за заливање детергентом, посуда за заливање сирћетом и посуда за заливање водом.
  6. Све посуде ставите поред прозора да имају светлости.
  7. Истражи, како човек ,својим негтивним утицајем на природу утиче на животни циклус биљке.
  8. Бележи податке до којих долазиш у свеску по датумима
  9. Напиши закључак до ког си дошао и пошаљи на мејл или вибер

Додатак: Било би добро да одмах у понедељак засадите зрна биљке јер је потребно време да зрна проклијају и сваког дана бележите шта уочавате!!!За овај пројекат имате 15 дана времена,тј до 10. 04.2020., ко пре заврши нека слика рад и преда.

6.Час : Живот у екосистему (утврђивање)

  1. Популацију чине све јединке: Заокружи тачан одговор:

а) сисара у шуми, б) инсеката у шуми, в) лисица у шуми, г) месоједа у шуми.

  1. Бубамаре спадају у групу:Заокружи тачан одговор:

а) разлагача  б) потрошача I реда  в) потрошача II реда  г) потрошача III реда

  1. Која животиња није сваштојед: а) шаран б) гавран  в) дивља свиња  г) мрав
  1. Допуни следеће реченице:
  • Еколошка ниша је _______________________________________________
  • Животна средина је_______________________________________________
  • Адаптација је_____________________________________________________

5.Одговори на следећа питања:

Утврди који су искази тачни (Т) односно нетачни (Н). Заокружи одговарајуће слово.

  1. Ћелија је најмања системска јединица у организацији живог света. Т      Н

2)Биоценоза има већи диверзитет уколико су особине станишта различитије.

Т      Н

3)Иста врста може истовремено припадати већем броју животних форми. Т      Н

4)Антропогени екосистеми опстају ако су под сталним утицајем човека. Т       Н

5)Еколошка ниша је скуп биотичких фактора у екосистему. Т    Н

 

6.На празна места у заградама упиши одговарајуће слово које одговара одређеном еколошком фактору.

Еколошки фактор

А- абиотички фактор                         (  ) међусобни утицај живих бића

Б-биотички фактор                             (  )надморска висина                                                                                                                             (  ) утицај ветра

(  ) антропогени фактор

(  ) концентрација кисеоника

7.Уписивањем знака плус (+) у табелу означи прилагођености организама хладних предела.

Прилгођеност организма
Краћи зуби
Краће уши
Краћи реп
Краћа длака
Краће канџе
  1. Повежи организме са начином хетеротрофне исхране који им је својствен тако што ћеш у заграде уписати одговарајуће слово/а. Свако слово се може уписати само у једну заграду.

А – вук                                                           (          ) биљојед

Б – гавран                                                      (          ) месојед

В – дивља свиња                                           (          ) сваштојед

Г – кртица

Д – веверица

  1. Чланови једног ланца исхране у храстовој шуми су: а – мали детлић, б – храст, в – орао змијар, г – поткорњак, д – поскок. Поређај чланове ланца исхране одговарајућим редоследом (од произвођача до потрошача)

______→______→_______→_______→_______

10.Koја је од следећих тврдњи тачна? Заокружи број испред тачног одговора:

  • Потрошач 1. реда је увек организам лаих телесних димензија.
  • Потрошач 3. реда је увек разлагач
  • Произвођач може да буде храна разлагачу.
  • Потрошач 1. реда је најчешће месојед.

 

Додатно:Посати на мејл или вибер

Уради до петка!!!

Недељни план рада за период од 06.04.-10.04. 2020.

7.Час Наставна јединица: Исклијавање семена пшенице у различитим условима и утицај човека на живи свет  (пројекат)

Пројекат од прошле недеље се наставља и у овој. Урадите пројекат до петка!!!

Послати слике и резултате истраживања на мејл или вибер

8.Час : Од гена до особине (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Написати и обновити при томе шта је наслеђивање, где се налази наследни материјал у већини ћелија, а где у бактеријској ћелији;
  3. шта су гени и где се они налазе; навести примере особина који се наслеђују; треба да закључе и то нека напишу да на неке особине утичу само гени а на неке има значај и средина; да напишу шта је генетика;
  4. шта је днк, шта она садржи и како изгледа и нека нацртају у свеску ланац ДНК; написати шта је размножавање и како се дели и које су карактеристике једног и другог размножавања;

6.шта је деоба ћелије и да може бити деоба телесних и полних ћелија и да напишу да се код једноћелијских организама ћелије деобом умножавају, а код вишећелијског организма долази до раста и обнављања изгубљених делова тела.

Деоба телесних ћелија:

ДНК              ДНК    +     ДНК  (овом деобом се наслеђује исти број днк, тј. наследног материјала)

Деоба полних ћелија:

ДНК                             1/2 ДНК  +  1/2  ДНК   (овом деобом се наслеђује пола наследног материјала)

Написати и шта је оплођење и какво може бити  и шта је зигот;

1/2 ДНК  +  1/2  ДНК                ДНК

Погледати на интернету сајт “Shtreber” и лекцију “Наслеђивање особина” и презентацију “Наслеђивање особина “Никола Арсић и “Размножавање”Никола Арсић

Послати лекцију путем мејла или вибера до петка!!!

Недељни план рада за период од 13.04.-17.04. 2020.

Разред 61,2

9.Час Наставна јединица: Јединке унутар врсте се разликују (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши шта је то варијабилност, , ко све утиче на варијабилност, шта је наслеђивање, гени, ДНК, мутације (погледај свеску из 5.разреда)
  3. Погледај презентацију на интернету Варијабилност; Наслеђивање и размножавање;
  4. Покушај да на основу знања која си стекао из лекције варијабилност урадиш следећи задатак, а то је да у свом довришту пронађеш варијабилности код биљака и животиња које гајиш
  5. Сликај дату варијабилност и напиши где си уочио дату варијабилност (код којих врста и у чему се она испољава)

Урадити до петка!!!

10.Час : Од гена до особине: Од гена до особине (утврђивање)

Кораци:

  1. Уради задатке на крају лекције ” Од гена до особине”
  2. Сликај и пошаљи на мејл или вибер

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 21.04.-24.04. 2020.

Разред 61,2

11.Час Наставна јединица:Природна и вештачка селекција (обрада)

Кораци:

  1. Напишите наслов лекције у свеску
  2. Укратко у свесци написати:

 

 Природна селекција

Јединке су под утицајем еколошких фактора. Неће све исто одговорити јер нису све јединке исте (варијабилност). Само јединке са одређеним особинама преживеће довољно дуго да дају потомство. Том потомству ће пренети своје гене.

Последице природне селекције су да се врсте мењају кроз време и те промене иду дотле да настају нове врсте (Дарвинове зебе-Чарлс Дарвин је био природњак који је путовао на броду” Бигл” и посетио је Галапагоска острва и био је творац теорије еволуције. На примеру зеба- чији је облик кљуна различит , што је било директно у вези са њиховом исхраном. Он је претпоставио да је до тих промена дошло због различите доступности хране.).Промене до којих доводи природна селекција се дешавају из генерације у генерацију и то је врло споро, па се не дешава за време нашег животног века. Постоје и неке врсте бактерија или воћне мушице које се брзо размножавају, у повољним условима тј. на сваких 20 мин., па оне служе научницима за уочавање тих промена.

 

Вештачка селекција

Човек одабира оне јединке са особинама које му користе, при чему он не води рачуна да ли та особина одговара датој врсти. На тај начин добија расе животиња и сорте биљака. Корист од вештачке селекције је ефикасније гајење, богатија трпеза, лабораторијска истраживања…

 

Домаћи задатак:самостално истражи које биљке и животиње је човек припитомио и због чега.

Уради до петка!!!

Пошаљи рад на вибер или мејл.

 

12.Час Наслеђивање и еволуција (систематизација)

Кораци:

Уради следећа питања:

  1. Заокружи ТАЧНУ тврдњу:

а) Еукарити имају ДНК материјал у једру.

б) Бесполно размножавање обезбеђује различитост међу јединкама.

в) Сорта је група животиња исте врсте које имају неке одлике по којима се

разликују од осталих јединки.

  1. 2. Повежи термине са одговарајућим објашњењима:

 

а) ЕВОЛУЦИЈА                    ___  окамењени остаци биљака или                                                                                                          животиња

б) МУТАЦИЈА                     ____   дуготрајни процес постепених промена

којима настају нове врсте

в) ФОСИЛ                           _____    случајне промене у молекулу ДНК које                                                                             се могу пренети са родитеља на потомке

Допуни реченицу:

  1. Варијабилност је  _______________________________________________________________

__________________________________________________________________.

Сорта је __________________________________________________________________

__________________________________________________________________.

  1. Зокружи слово Т ако је изјава тачна или слово Н ако је нетачна:

Гени су делови ДНК који садрже информације о стеченим собинама.     Т     Н

Природна селекција доводи до настанка нових особина.     Т     Н

Мутације су значајне за постојање разлика између јединки унутар врсте.     Т     Н

Раса је група животиња друге врсте која има сличне особине.     Т     Н

Мутације увек имају негативан ефекат.     Т     Н

Творац идеје природне селекције је Чарлс Дарвин.     Т     Н

Деобом телесних ћелија настају ћерке ћелије које немају исту количину ДНК као и мајка ћелија.     Т     Н

Процес одабирања јединки неке врсте назива се селекција.     Т     Н

  1. Која је основна разлика између природне и вештачке селекције?

______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

  1. Заокружи слова испред тачних исказа:

а) Творац идеје природне селекције је Чарлс Дарвин.

б) Различитост јединки унутар врсте доводи до лошијег преживљавања.

в) Гени родитеља се комбинују и при бесполном размножавању.

г) Гени су основне јединице променљивости особина.

 

  1. Препознај о ком размножавању је реч.

Нова јединка има исту количину ДНК и гена као и ћелија родитеља од које је настала. У размножавању учествују делови тела.

 _________________________

  1. Објасни због чега је важна вештачка селекција(размисли и својим речима напиши неколико реченица о томе):
  1. Наведи три услова неопходна за постојање природне селекције:
  1. Приликом размножавања јагоде помоћу измењеног стабла родитеља, дошло је до промена у изгледу младе биљке. Шта можеш да закључиш о:
  • начину размножавања –
  • генетичком материјалу потомака –
  • узроку који је довео до различитих особина међу јединкама –

Уради до четвртка!!!

Пошаљи рад на вибер или мејл

Недељни план рада за период од 27.04.-30.04. 2020.

Разред 61,2

13.Час Наставна јединица: Постанак и еволуција живота на нашој планети (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши укратко о настанку планете, Земље, првог организма на планети Земљи, када су пронађени и где први фосили и ко се сматра заједничким претком.
  3. Напиши шта је еволуција и укратко опиши настанак аутотрофних, еукариотских и вишећелијских организама.
  4. Погледај презентацију на интернету ”Настанак планете Земље”

Урадити до петка

Послати на мејл !!!

14.Час Наставна јединица: Дрво живота (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши укратко шта је класификација живих бића, шта је систематика, шта је дрво живота

Урадитидо петка

Посалти на мејл!!!

СЕДМИ РАЗРЕД

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

Разред 71,2

5.Час Наставна јединица: Систем органа за дисање

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из уџбеника прочитати и написати у свеску шта је дисање, шта чини систем органа за дисање, какво може бити дисање (спољашње и унутрашње), где се врши размена гасова, који су покрети дисања, и непознате појмове извући из лекције и написати њихово значење
  3. Послати на мејл или вибер

Напомена: За више информација на интернету погледај видео:”Изокренута учионица” или  погледати презентацију “Систем органа за дисање”

Урадити до петка!!!

6.Час Наставна јединица: Обољења система органа за дисање

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из уџбеника прочитати, а потом написати која су обољења система органа за дисање, на шта она утичу и како се лече
  3. Послати на мејл или вибер

Напомена: За додатне информације погледати на интернету презентацију “Обољења система органа за дисање”

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 06.04.-10.04. 2020.

7.Час Наставна јединица: Систем органа за дисање  (утврђивање)

 

Кораци:

  1. Који покрет се не дешава при снажном издисају?

а) међуребарни мишићи се опуштају           б) трбушни мишићи се опуштају

в) дијафрагма се опушта                                г) плућа се скупљају

 

  1. Реши следеће задатке:

1.Укрсти појмове.

У кућице упиши одговарајућа слова која се односе на одређени покрет, удисај или издисај.

А – повећана концентрација угљен-диоксида

Б – смањена концентрација угљен-диоксида                    Удисај____________

В – дијафрагма (пречага) се подиже

Г – дијафрагма (пречага) се спушта                                    Издисај___________

Д – грудна кост се помера

Ђ – ребра се померају

 

3.Утврди које су од наведених тврдњи тачне (Т) односно нетачне (Н).

Заокружи одговарајуће слово после сваке тврдње.

 

  1. У тренутку док говоримо или певамо плућа нам се пуне ваздухом. Т Н
  2. . На рад центра за дисање утичу хемијски и нервни надражаји. Т Н

3.Центар за говор налази се у кори малог мозга.                                      Т          Н

4.Мушкарци имају дубљи глас од жена јер су им гласне жице краће.    T          Н

  1. Дисање је урођени рефлекс              Т         Н

 

4.Дувански дим садржи:

1) хемоглобин-кисеоник-воду        2) никотин – катран – угљен моноксид

3) кисеоник – шећер – никотин      4) минералне супстанце – кисеоник – никотин

5) тачни су одговори под 1 и 4

 

  1. Дисајни волумен код човека износи:

а)5.8 литара    б) 0,5 литара            в)6,4 литре    г) 4,6 литара    д) 0,2 литре

 

  1. Заокружи слово испред тачног одговора.

Означи тачан пут којим пролази ваздух у току размене гасова (дисања) код сисара:

а) носни отвор→усни отвор→ждрело→душник→бронхије→плућа,

б) носни отвор→ждрело→једњак→бронхије→плућа,

в) усни отвор→душник→ждрело→бронхије→плућа,

г) носни отвор→ждрело→душник→бронхије→плућа.

 

  1. Заокружи слово испред тачног одговора.

Који процес није карaктeристичан за носну дупљу?

а) Загревање удахнутог ваздуха.       б) Влажење удахнутог ваздуха,

в) Размена гасова,                   г) Задржавање честица прашине.

 

8.Заокружи слово испред тачног одговора.

Када се неко загрцне залогајем хране, гркљански поклопац тада није прекрио:

а) ждрело   б) једњак  в) душничке цевчице   г) душник

  1. Посматрај слику и одговори на питања, а затим реши и захтеве наредна два задатка.

А. Орган који активно учествује у покретима дисања обележен је бројем ____. Зове се _____________.

Б. Којим бројем је обележен део у којем се налазе гласне жице ?  _____. Зове се ________________.

В. Којим бројем је обележен део кроз које  пролази ваздух ? ___________

Г. Како се зове део обележен бројем 4? ______________________slika 2


8.Час :
Систем органа за циркулацију-крв и лимфа(обрада)10.Заокружи број испред тачног одговора.

Гласне жице човека смештене су у:

  • усној дупљи. 2) ждрелу. 3) гркљану.   4) душничкој цеви.

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свесци
  2. Из лекције издвојити најбитније појмове:које су телесне течности код човека, шта је крв, из чега се састоји, која је функција свих крвних ћелија, шта је лимфа и која је њена улога
  3. послати рад преко мејла или вибера до петка!!!

Недељни план рада за период од 13.04.-17.04. 2020.

Разред 71,2

9.Час Наставна јединица: Срце и крвни судови (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из уџбеника извући најбитније појмове:грађа срца, рад срца, крвни притисак, артерије, вене и капилари, велики и мали крвоток;
  3. Нацртати шематски грађу срца
  4. Све сликати и послати на мејл или вибер

Урадити до петка!!!

10.Час Наставна јединица: Одбрамбене способности организма и обољења (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из уџбеника извући најбитније појмове: шта је имунолошки систем, шта је имунитет, какав може бити имунитет, шта је вакцина, имуносеруми и гамаглобулини;
  3. Извући најбитније од обољења срца и крвних судова и прва помоћ
  4. Све сликати и послати на мејл или вибер

Урадити све до петка!!!

Недељни план рада за период од 21.04.-24.04. 2020.

Разред 71,2

11.Час Наставна јединица:Систем органа за циркулацију(утврђивање)

Кораци:

Одговори на следећа питања:

  1. Плућна вена човека се разликује од свих осталих вена због: Заокружи слово испред тачног одговора.

а) мање еластичности и чврстине    б) носи крв обогаћену угљен-диоксидом

в) носи крв обогаћену кисеоником   г) доводи крв у срце

 

  1. Која од наведених крвних група је „универзални давалац“? Заокружи слово испред тачног одговора.

а) А                   б) АБ                           в) О          г) Б

  1. Антитела које је новорођенче добијало за време ембрионалног живота путем пупчане врпце из мајчиног тела пример је: Заокружи слово испред тачног одговора.

а) природног активног имунитета,   б) природног пасивног имунитета,

г) вештачког активног имунитета,   в) вештачког пасивног имунитета.

  1. Која од особина се не односи на црвене крвне ћелије, еритроците? Заокружи слово испред тачног одговора.

а) Деле се ћелијском деобом митозом.   б) У цитоплазми садрже хемоглобин.

в) Округлог су и конкавног облика.     г) Разграђују се у јетри и слезини.

  1. Код алпиниста који освајају планинске врхове стварање еритроцита је брже зато што је на већим надморским висинама: Заокружи слово испред тачног одговора.

а) температура ваздуха нижа, па је потребно више еритроцита због терморегулације,  б) мања количина кисеоника па је потребно више еритроцита због размене гасова,     в) нижи атмосферски притисак па је потребно више еритроцита због одржавања хомеостазе,

г) веће ултра-виолетно зрачење па је потребно више еритроцита због заштите од овог зрачења

 

  1. Утврдити који су од наведених исказа тачни ( Т ) односно нетачни ( Н ). Заокружи одговарајуће слово после сваког исказа.

1)Црвена боја крви потиче од хемоглобина.      Т       Н

2) Сви кичмењаци имају четворокоморно срце.   Т      Н

3)Код зглавкара улогу срца обавља трбушни крвни суд.     Т    Н

4)Ако су артерије веће, и крвни притисак у њима је виши.     Т    Н

5)Лимфни судови су, по грађи, слични венама. T    Н

7.Поређај по одговарајућем редоследу циркулацију крви од леве коморе срца до места поласка плућне артерије.  А- десна комора; Б- венски капилари; В- вене; Г- аорта; Д- десна преткомора; Ђ- артеријски капилари; Е- плућна вена;  Ж- артерије.

 

_____→_____→_____→_____→_____→_____→_____

 

  1. За сваки наведени пример заштите организма од болести одреди тип имунитета. а) давање гамаглобулина ___________________________________

б) дојење детета         ___________________________________

в) давање вакцине       ___________________________________

г) прележане мале богиње  __________________________________

д) давање имуносерума  ___________________________________

Девети и десети задатак можете преузети кликом на линк.

Пошаљи на вибер или мејл.
Уради до четвртка!!!

Пошаљи на вибер или мејл.

12.Час Систем органа за излучивање (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Из лекције извуци најосновније појмове:шта чини систем органа за излучивање, која је функција свих органа, како се ствара примарна мокраћа
  3. Нацртај грађу бубрега и обележи је.
  4. Пошаљи рад на вибер или мејл

Уради до петка!!!

Недељни план рада за период од 27.04.-30.04. 2020.

Разред 71,2

13.Час Наставна јединица: Обољења система органа за излучивање (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши укратко о обољењима система органа за излучивање
  3. Уради питања из уџбеника, на крају лекције
  4. Погледај на интернету презентацију ”Систем органа за излучивање” или на изокренуту учионицу “Систем органа за излучивање”

Урадити до петка

Послати на мејл!!!

  1. час Наставна јединица: Систем оргна за размножавање (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши укратко најбитније појмове из лекције, шта чини систем органа за размножавање, која је функција органа за размножавање…
  3. Погледај на интернету презентацију “Систем органа за размноавање” или изокренуту учионицу “Систем органа за размножавање”

Урадити до петка

Послати на мејл!!!

ОСМИ РАЗРЕД

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

 

Разред 81,2

5.Час Наставна јединица: Нестајање биљних и животињских врста (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Прочитати лекцију,а потом најважније начине нестајања биљних и животињских врста са објашњењима написати у свеску
  3. Написати и начине заштите биљних и животињских врста
  4. Послати на мејл или вибер

Напомена: За додатне информације погледати презентације на интернету “нестајање биљних и животињских врста

Урадити до петка!!!

6.Час Наставна јединица: Нестајање биљних и животињских врста (утврђивање)

Кораци:

  1. Одговорити на питања на крају лекције :Нестајање биљних и животињских врста
  2. Послати на мејл или вибер

Напомена : Урадити и питања за завршни тест која ће бити прослеђена преко вибера

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 06.04.-10.04. 2020.

 

7.Час Наставна јединица: Глобалне последице загађивања животне средине (систематизација)

Кораци:

  1. Повећана изложености штетним UV зрацима доводи до наглог пораста броја оболелих од:

а) инфаркта  б) меланома  в) ноћног слепила   г) анемије

  1. 2. Ваздух у шуми богатији је кисеоником у току:

а) дана за време лета   б) ноћи за време лета   в) дана за време зиме  г) ноћи за време зиме

  1. Осим угљен-диоксида у атмосфери на стварање ефекта стаклене баште утиче и:

а) азот           б) фреон            в) кисеоник      г) водена пара

 

  1. Ако влада неке од држава потпише међународни споразум – Монтреалски протокол, тада се

држава обавезује да смањи:

а) употребу фосилних горива                                             б) број производа који садрже фреоне

в) број фабрика и топлана у индустријским зонама        г) број возила у централним зонама                                                                                                     великих градова

  1. Утврди који су искази тачни (Т) односно нетачни (Н). Заокружи одговарајуће слово.

1). Моторна возила су главни загађивачи ваздуха Т Н

2) Крчење шума поспешује повећање концентрације угљен-диоксида у ваздуху. Т Н

3) Еолска ерозија настаје под утицајем воде. Т Н

4) Кисела киша може пасти далеко од извора њеног настанка. Т Н

5) Загађење ваздуха присутно је само у градовима. Т

6) Удисање озона (О3) оштећује плућа. Т Н

  1. Разврстај супстанце уписујући слова на одговарајуће место у Веновом дијаграму.

А – вода   Б – метан     В – оксиди азота    Г – оксиди сумпора    Д – угљен-диоксид

staklena

 

 

 

 

  1. Укрсти појмове. У празно поље упиши одговарајуће слово.

Облици угрожавања природе                                   Примери из праксе

А. глобалне промене климе                    ( ) Изливање нафте у Дунав, низводно од Новог Сада.

Б. оштећење озонског омотача                ( ) У току летњег периода 2006. у Швајцарској је                    забележено топљење глечера, брже од уобичајеног!

В. уништавање природних екосистема   ( ) Тешки метал, кадмијум пронађен је у кртолама                                                                                                                                                                                                   кромпира

Г. загађивање воде                                     ( ) Над Антарктиком је 2000. године измерена највећа                                                                                    озонска рупа, величине 30 милиона км2.

Д. загађивање земљишта

 

  1. Поређај појмове по одговарајућем низу. Поређај изворе загревања кућа почев од оног који најмање емитује угљен-диоксид: А-угаљ, Б-плин, В-нафта, Г-даљински систем грејања.

________→__________→          _________→     __________

 

9.У празно поље иза узрока упиши слово/слова и тако узрок повежи са одговарајућом последицом.

сеча шума    __________                    А) погоршање квалитета земљишта

употреба хербицида     __________                     Б) глобално загревање

обрађивање степа         __________                     В) појава поплава

Г) ерозија земљишта

 

10.Ти си научник који треба да примени одређене мере како би заштитио неку угрожену врсту. Поређај наведене мере према њиховом логичном следу тако што ћеш у свако поље уписати одговарајуће слово које је испред наведене мере. А) откривање разлога зашто је врста угрожена Б) сакупљање врсте коју треба заштитити В) праћење распростирања врсте у екосистему Г) вештачко одгајање угрожене врсте у зоолошком врту Д) враћање врсте на станиште где је угрожена

_________     →        __________    →___________→       ___________→___________

8.Час Концепт одрживог развоја (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Написати најважније појмове из лекције
  3. Послати на мејл или вибер до петка!!!

 

Недељни план рада за период од 13.04.-17.04. 2020.

Разред 81,2

9.Час Наставна јединица:Право на информисаност и учешће јавности у заштити животне средине  (обрада)

Кораци:

  1. Написати лекцију у свеску
  2. Написати најважније појмове из лекције
  3. Навести права јавности на учешће у заштити животне средине
  4. Сликај и пошаљи на мејл или вибер

Урадити до петка!!!

10.Час Наставна јединица:Концепт одрживог развоја (утврђивање)

Кораци:

  1. Урадити питања на крају лекције
  2. Сликати и послати на мејл или вибер

Урадити до петка!!!

Задатке за пробни тест вам шаљем преко вибера.

Недељни план рада за период од 21.04.-24.04. 2020.

 

Разред 81,2

 

11.Час Наставна јединица:Природни ресурси- одрживо коришћење(обрада)

 

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из лекције извући најбитније појмове о природним ресурсима и значају тих ресурса за човека
  3. Урадити питања на крају лекције.
  4. Послати на мејл.

12.Час Енергетска ефикасност (обрада)

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Из лекције извући најбитније појмове о енергетској ефикасности и значају за човека
  3. Урадити питања на крају лекције.

4.Послати на мејл.

 

Урадити до петка!!!

ИОП

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

ИОП за ученике 5,6,8 разред

  1. Шта од наведеног не дише: Заокружи појмове:

столица, прозор, веверица, ветар, трава ,река, кров, липа, лаванда, лук

  1. Која је заједничка особина између зелене жабе и траве?

а) кретање,  б) дисање,    ) цветање

  1. Заокружи особине које имају сва жива бића:

а) размножавају се      б)  сама стварају храну

в) брину о потомству    г) дишу

д) реагују на промене

  1. Који од организама са фотографија испуњава следеће особине: размножава се, храни се и има ћелијску грађу?(заокружи)

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

 

Разред 81,2

 

5.Час Наставна јединица: Нестајање биљних и животињских врста (обрада)

 

Кораци:

  1. Написати наслов лекције у свеску
  2. Прочитати лекцију,а потом најважније начине нестајања биљних и животињских врста са објашњењима написати у свеску
  3. Написати и начине заштите биљних и животињских врста
  4. Послати на мејл или вибер

 

Напомена: За додатне информације погледати презентације на интернету “нестајање биљних и животињских врста

Урадити до петка!!!

6.Час Наставна јединица: Нестајање биљних и животињских врста (утврђивање)

Кораци:

  1. Одговорити на питања на крају лекције :Нестајање биљних и животињских врста
  2. Послати на мејл или вибер

Напомена : Урадити и питања за завршни тест која ће бити прослеђена преко вибера

Урадити до петка!!!

Недељни план рада за период од 30.03.-03.04. 2020.

ИОП за ученике 5,6,8 разред

  1. Шта од наведеног не дише: Заокружи појмове:

столица, прозор, веверица, ветар, трава ,река, кров, липа, лаванда, лук

  1. Која је заједничка особина између зелене жабе и траве?

а) кретање,  б) дисање,    ) цветање

  1. Заокружи особине које имају сва жива бића:

а) размножавају се      б)  сама стварају храну

в) брину о потомству    г) дишу

д) реагују на промене

Питање 4 и 5 можете преузети кликом на линк.

ИОП ЗА 5,6,8

 

  1. Шта је приказано на слици:

aaa

bbb

__________________________________________________

 

 

 

  1. Попуни табелу тако што ћеш распоредити делове тела биљке и животиње: корен, кожа, стабло, нога, лист, мозак, кора, цвет, плод, срце, црево, око, рука, грана, пупољак, уво
  1. а) микроскопа      б) телескопом         в) двогледом
    Ћелију можемо видети помоћу:
  1. Одговори на следећа питања:

а)Шта је ћелија?____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

б)Каквог облика могу бити ћелије?____________________________________________________

________________________________________________________________________________

в) Које величине могу бити ћелије?___________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

  1. Најмања јединица грађе и функције сваког организма је:(заокружи тачан одговор)

Једро          орган           ћелија          организам

 

  1. Одреди да ли је организам једноћелијски(Ј) или вишећелијски(В) уписујући слово на цртицу:

лептир_____           амеба_____    бумбар______      кит_______             ружа______       овца______              бактерија______            гљива-квасац______                жалфија______       јеж______

Недељни план рада за период од 13.04.-17.04. 2020.

ИОП 5,6,8

 

РАДНИ ЛИСТ

 

  1. Одреди да ли се организам храни хетеротрофно( Х) или аутотрофно(А)уписујући слово на цртицу:

слон_____               пчела_____              бела рада______          кит_______             ружа______

овца______            лептир______                   бубамара______                      жалфија______  јеж______

 

  1. Објасни појам хетеротрофна исхрана и наведи пример ______________________________

_______________________________________________________________________________.

 

  1. Објасни појам аутотрофна исхрана и наведи пример________________________________

_______________________________________________________________________________.

 

  1. Одговори на следећа питања:

а) Зашто је битна исхрана?________________________________________________________

______________________________________________________________________________.

б) Како се зове процес којом биљка сама себи ствара храну?___________________________

______________________________________________________________________________.

 

  1. Према врсти хране којом се хране одређене животиње разврстај их на биљоједе, месоједе и сваштоједе и паразите, тако што ћеш на цртице уписати одговарајуће слово:

А- жирафа                                                           ________________биљоједи

Б- тигар

В-медвед                                                            ________________месоједи

Г-комарац

Д-кокошка

Ђ-свиња                                                               ________________сваштоједи

Е-лав

Ж-коњ

З-крпељ                                                               ________________паразити

И- коза

Ј- пијавица

Недељни план рада за период од 27.04.-30.04. 2020.

Разред 81,2

13.Час Наставна јединица: Природни ресурси и енергетска ефикасност (утврђивање)

Кораци:

  1. Осмислите активности како можемо да уштедимо енергенте у свакодневном животу и илуструјте их као стрип.

Урадити до петка

Послати на мејл!!!

  1. час Наставна јединица: Отпад и рециклажа (обрада)

Кораци:

  1. Напиши наслов лекције у свеску
  2. Напиши укратко најбитније појмове из лекције.
  3. Погледај на интернету презентацију “Отпад и рециклажа”

Урадити до петка

Послати на мејл!!!

Недељни план рада за период од 21.04.-24.04. 2020.

ИОП за ученике 5.6.8.разреда

Радни лист: Хигијена тела и простора

Кораци:

Одговорити на следећа питања:

  1. Како треба да изгледа простор у коме боравиш:

а) прљав          б) уредан, проветрен и чист          в) загушљив

  1. Које ствари користиш за личну хигијену: Заокружи слике:

 

 

  1. Наведи шта по теби представља хигијена тела.__________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________.

4.Који део тела је најизложенији прљању:Заокружи тачан одговор:

а) руке                                    б) ноге                                    в)  уши

5.Које су “болести прљавих руку”? Наведи болести које се преносе преко прљавих руку?

ИОП за ученике 5.6.8. Хигијена тела и простора

 

  1. Кад треба прати руке:

а) ујутру                     б) пред спавање                     в) више пута дневно

  1. Руке треба прати у :

а) топлој води                        б) хладној води                      в) не  треба их прати

  1. Шта подразумева хигијена зуба:_______________________________________.
  1. Која средства треба користити при чишћењу зуба:________________________.

5.Коме треба да се обратиш уколико приметиш да имаш високу температуру, да кашљеш и да си малаксао? Заокружи тачан одговор:

а) ветеринару             б) никоме, лечим се сам код куће     ) доктору

6.Марко је из фрижидера извадио намирнице иставио их на сто.Заокружи слику намирница за које сматраш да су здраве.