Техника и технологија и ТИО април

Техника и технологија и ТИО април

ПЕТИ РАЗРЕД

ПАПИР-историја, настанак,примена

5-6. Час: Човек зна за папир скоро од настанка првих цивилизација. Човек је одувек имао потребу да пренесе поруку и забележи неки догађај. Први цртежи, записи појавили су се на стенама у пећинама или на алатима у том добу. Папир се прво користио у Египту као папирус, па затим у Перагмену као перагмент, у Кини налик данашњем папиру, да би на крају стигао у Европу. Све до недавно, он је веома успешно скривао своје кључне тајне.

Папир се углавном прави од дрвета. Али савремени папир се прави и од старе тканине, сламе и бамбуса. Рециклажом се нов папир добија од старог (чак и од старог новца).

Према намени папир се дели на:

  •      новински – за израду дневних новина (најнеквалитетнији)
  •      штампарски– за књиге (од памучних и ланенух влакана)
  •      писаћи– коверте, формулари, обрасци …
  •      амбалажни– за паковање производа, нпр. за паковање шећера, чоколаде и сл.
  •      декоративни – за поклоне
  •      специјални – филтер папир за увијање цигарета, сапуна и сл.

Како се некада правио папир погледајте кликом на линк.

Како се сада прави папир погледајте кликом на линк

Поштовани ученици обратите пажњу на досадашње лекције које су постављене на интернет страници (три лекције) у оквиру овог предмета, јер ћемо следеће недеље (06.04-10.04.2020.) имати проверу знања. 

Задатак за ученике петог разреда који раде по посебном програму јесте да погледају следеће видео материјале који се налазе на линковима и да нацртају у свескама по десет паралелних и десет нормалних правих:

цртање паралелних правих

цртање нормалних правих

7-8. Час: Поштовани ученици када будете приступили изради теста, обратите пажњу да пре првог питања имате поље у које треба да упишете ваше име и презиме и одељење, то је обавезно поље и без тог поља не можете да ми проследите тест који радите. Тест има осам питања, питања не морате да радите по реду. Не постоје негативни бодови, тако да уколико имате погрешан одговор неће вам се одузимати поени. Питања носе од 1 до 2 поена. Када одговорите на сва питања на крају теста пише проследи, кликните на тај тастер и са тим сте завршили ваш тест. Питања са теста су из три лекције које су постављене на сајту школе из предмета техника и технологија како је најављено претходне недеље. Да би сте радили ТЕСТ потребно је да кликнете на овај линкСРЕЋНО

9-10. Час: Поштовани ученици, долази нам а ред цртање техничких цртежа израда радионичких цртежа за које ће нам бити потребно подсећање на следеће ствари: врсте линија, размера, димензионисање…

Технички цртеж је цртеж нацртан прибором за техничко цртање у одређеној размери. За израду и читање техничких цртежа потребно је познавање одређених стандарда.

Према врсти технички цртежи се деле на:

    • Радионички цртеж – приказује изглед само једног дела производа и садржи све неопходне податке за израду тог дела.
    • Склопни цртеж – приказује предмет који је састављен од два или више делова. Како се ти делови међусобно спајају, они се не котирају. Обавезно садржи позиционе бројеве који означавају поједине делове који улазе у склоп.
    • Монтажни цртеж – приказује шему склапања делова.

Када је у питању котирање ево неких правила која се најчешће примењују на које треба обратити пажњу:

1. Котне линије цртају се танком пуном линијом

Битно је да запамти да котна линија мора бити бар дупло тања од контурне линије предмета.

clip_image002

2. Котни број пише се на средини котне линије, изнад котне линије,“главом“ нагоре.

Цртеж се увек чита тако што се окрене ближе к себи, односно не чита се преко странице фасцикле.

Бројеве с леве и десне стране зато треба унети тако да буду окренути ка читаоцу, а не ка страници фасцикле.

clip_image008

Детаљније о котирању можете прочитати на страници ако кликнете на линк.

Видео материјал на коме се детаљно и јасно објашњава како се котира можете видети ако кликнете на следећи линк.

Размера је однос димензија предмета  на цртежу и у  природи.

Постоје три врсте размере:

    • умањена  – величина предмета на цртежу је мања од природне величине,
    • увећана – величина предмета на цртежу је већа од природне величине  и
    • размера у природној величини (1:1).

Детаљније о размери можете прочитати ако кликнете на следећи линк.

Задатак за ученике петог разреда који раде по посебном програму јесте да користећи знање цртања паралелних и нормалних правих које смо радили на претходном часу нацртају квадрат странице 4 цм, затим квадрат димензије 5,6 цм, затим правоугаоник странице а=6 цм и странице б=3 цм. Молим да приликом цртања задатих квадрата и правоугаоника користите два троугаоника или један троугаоник и један лењир.

Желим вам да у здрављу и срећи проведете Ускршње празнике.

11-12. Час (радна седмица 21.04-24.04.2020.): Драги ученици,  на овом часу ћете нацртати технички цртеж у складу са досадашњим знањем и вештинама. Потребно је да нацртате и котирате цртеж као са слике која је дата у склопу овог часа.

Када кликнете на слику она ће се отворити и ако желите да је увеличате преко ваших рачунара држите тастер ctrl и притисните више пута тастер +

Обавезно користите графитне оловке, и прибор за геометрију приликом цртања техничког цртежа.

Задатак за ученике петог разреда који раде по посебном програму јесте да  нацртају квадрат странице 5 цм, затим квадрат димензије 6,5 цм, затим правоугаоник странице а=4 цм и странице б=5 цм. Молим да приликом цртања задатих квадрата и правоугаоника користите два троугаоника или један троугаоник и један лењир. Погледајте следеће видео материјале које вам могу помоћи при цртању:

квадрата

правоугаоника

13-14. Час: Драги петаци ова два часа ћемо посветити завршавању досадашњих радова и обавеза, једна напомена за све оне који нису урадили тест да то обавезно ураде као и напомена да је потребно завршити цртеж који на претходном часу задат. Молим вас да водите рачуна о томе да се обавезе не остављају за касније и да се редовно раде како не би дошло до нагомилавања.

ШЕСТИ РАЗРЕД

РЕЦИКЛАЖА

5-6. Час: Рециклажа је кад, уместо да бациш флашу од воде или сока на травњак или у обичну канту, ту флашу бациш у специјални жути контејнер на ком пише ПЕТ, па онда неке чике ту флашу однесу у фабрику за рециклажу и од ње направе неки сасвим нов производ. Тај производ може бити нова пластична флаша или ПЕТ влакно са којим се пуне плишане играчке или намештај или ПЕТ трака са којом се везују велики тешки пакети.
Рециклажа је кад лименку од Кока Коле бациш у специјални контејнер за лименке, па се она у топионици истопи и од тог алуминијума се произведе потпуно нова лименка Кока Коле. Рециклажа је и када своје старе свеске одвојиш у контејнер за папир да се од њих направе новине које онда чита твој тата.

Рециклажа је и кад исечеш на пола пластичну флашу од воде, па је онда облепиш омиљеним сличицама из новина, обојиш и у њој држиш оловке и бојице на свом столу, па те мама хвали како си уредан (уредна). Или кад на картонску кутију залепиш украсни папир у који су били упоковани твоји рођендански поклони па у њој држиш играчке.
Дакле, рециклажа је кад од старог правимо ново, кад од отпада правимо нове корисне производе.
Рециклажа је добра јер се њом смањује загађење планете, штеди се енергија и природна богатства.(http://www.greentech.rs/)

Шта је рециклажа можете детаљније видети на видео снимку ако кликнете на следећи линк.

Процес рециклаже папира можете видети ако кликнете на следећи линк.

Процес рециклаже пластике можете видети ако кликнете на следећи линк.

Процес рециклаже алуминијума можете видети ако кликнете на следећи линк.

Поштовани ученици обратите пажњу на досадашње лекције које су постављене на интернет страници (три лекције) у оквиру овог предмета, јер ћемо следеће недеље (06.04-10.04.2020.) имати проверу знања. 

Задатак за ученике шестог разреда који раде по посебном програму јесте да преузму геометријске фигуре са овог линка и да их нацртају у свеску по димензијама које су дате на цртежу.

7-8. Час: Поштовани ученици када будете приступили изради теста, обратите пажњу да пре првог питања имате поље у које треба да упишете ваше име и презиме и одељење, то је обавезно поље и без тог поља не можете да ми проследите тест који радите. Тест има осам питања, питања не морате да радите по реду. Не постоје негативни бодови, тако да уколико имате погрешан одговор неће вам се одузимати поени. Питања носе од 1 до 2 поена. Када одговорите на сва питања на крају теста пише проследи, кликните на тај тастер и са тим сте завршили ваш тест. Питања са теста су из три лекције које су постављене на сајту школе из предмета техника и технологија како је најављено претходне недеље. Да би сте радили ТЕСТ потребно је да кликнете на овај линк. СРЕЋНО

9-10. Час: Поштовани ученици, долази нам а ред цртање техничких цртежа израда радионичких цртежа за које ће нам бити потребно подсећање на следеће ствари: врсте линија, размера, димензионисање…

Технички цртеж је цртеж нацртан прибором за техничко цртање у одређеној размери. За израду и читање техничких цртежа потребно је познавање одређених стандарда.

Према врсти технички цртежи се деле на:

    • Радионички цртеж – приказује изглед само једног дела производа и садржи све неопходне податке за израду тог дела.
    • Склопни цртеж – приказује предмет који је састављен од два или више делова. Како се ти делови међусобно спајају, они се не котирају. Обавезно садржи позиционе бројеве који означавају поједине делове који улазе у склоп.
    • Монтажни цртеж – приказује шему склапања делова.

Када је у питању котирање ево неких правила која се најчешће примењују на које треба обратити пажњу:

1. Котне линије цртају се танком пуном линијом

Битно је да запамти да котна линија мора бити бар дупло тања од контурне линије предмета.

clip_image002

2. Котни број пише се на средини котне линије, изнад котне линије,“главом“ нагоре.

Цртеж се увек чита тако што се окрене ближе к себи, односно не чита се преко странице фасцикле.

Бројеве с леве и десне стране зато треба унети тако да буду окренути ка читаоцу, а не ка страници фасцикле.

clip_image008

Детаљније о котирању можете прочитати на страници ако кликнете на линк.

Видео материјал на коме се детаљно и јасно објашњава како се котира можете видети ако кликнете на следећи линк.

Размера је однос димензија предмета  на цртежу и у  природи.

Постоје три врсте размере:

    • умањена  – величина предмета на цртежу је мања од природне величине,
    • увећана – величина предмета на цртежу је већа од природне величине  и
    • размера у природној величини (1:1).

Детаљније о размери можете прочитати ако кликнете на следећи линк.

Задатак за ученике шестог разреда који раде по посебном програму јесте да погледају упутство на следећем видеу које ће видети када кликну на линк и да према том упутству нацртају три оквира у својим свескама за технику и технологију.

Желим вам да у здрављу и срећи проведете Ускршње празнике.

11-12. Час (радна седмица 21.04-24.04.2020.): Драги ученици,  на овом часу ћете нацртати технички цртеж у складу са досадашњим знањем и вештинама. Потребно је да нацртате и котирате цртеж као са слике која је дата у склопу овог часа.

Напомена: Немојте преписивати текст који се налази на слици на којој пише “Папирно моделарство”, од вас се очекује да нацртате цртеж који се налази унутар оквира као и оквир за технички цртеж као на слици. Немојте правити макету већ само нацртајте.

Када кликнете на слику она ће се отворити и ако желите да је увеличате преко ваших рачунара држите тастер ctrl и притисните више пута тастер +

Обавезно користите графитне оловке, и прибор за геометрију приликом цртања техничког цртежа.

Задатак за ученике шестог разреда који раде по посебном програму јесте да  нацртају квадрат странице 5 цм, затим квадрат димензије 6,5 цм, затим правоугаоник странице а=4 цм и странице б=5 цм. Молим да приликом цртања задатих квадрата и правоугаоника користите два троугаоника или један троугаоник и један лењир. Погледајте следеће видео материјале које вам могу помоћи при цртању:

квадрата

правоугаоника

13-14. Час: Драги шестаци ова два часа ћемо посветити завршавању досадашњих радова и обавеза, једна напомена за све оне који нису урадили тест да то обавезно ураде као и напомена да је потребно завршити цртеж који на претходном часу задат. Молим вас да водите рачуна о томе да се обавезе не остављају за касније и да се редовно раде како не би дошло до нагомилавања.

СЕДМИ РАЗРЕД

РОБОТИКА

5-6. Час: Сам термин робот сковао је 1921. чешки драматичар Карел Чапек, према чешкој речи роботник, која се може превести као роб, радник и сл. Његова драма ‘Р.У.Р.’ лансирала је узнемирујућу идеју о роботима, као уметним хуманоидним робовима који се буне против својих створитеља и поражавају их. Први експериментални примерци робота направљени су на америчким универзитетима четрдесетих година прошлог века. Комерцијалну производњу робота започели су Американци George Devol и Joseph Engelberger почетком 1960-их. Engelberger је први почео с продајом Unimate индустријских робота, а због тога је прозван оцем роботике.

Човеколики роботи се зову „андроиди”, а данас је један од најпознатијих Софија компаније Хансон Роботикс са којом можете разговарати јер има уграђену вештачку интелигенцију. Разговор са човеколиким роботом “Софијом”, можете видети видети ако кликнете на следећи линк.

Роботи имају све чешћу примену у разним индустријама. Напоменимо и то, да када је у питању роботизација неког процеса, то значи веома велика почетна улагања, али се свакако на крају исплати кроз брзину обављања посла, прецизност и целодневни беспрекидан рад. Рад индустријских робота можете погледати ако кликнете на следећи линк.

Поштовани ученици обратите пажњу на досадашње лекције које су постављене на интернет страници (три лекције) у оквиру овог предмета, јер ћемо следеће недеље (06.04-10.04.2020.) имати проверу знања. 

7-8. Час: Поштовани ученици када будете приступили изради теста, обратите пажњу да пре првог питања имате поље у које треба да упишете ваше име и презиме и одељење, то је обавезно поље и без тог поља не можете да ми проследите тест који радите. Тест има осам питања, питања не морате да радите по реду. Не постоје негативни бодови, тако да уколико имате погрешан одговор неће вам се одузимати поени. Питања носе од 1 до 2 поена. Када одговорите на сва питања на крају теста пише проследи, кликните на тај тастер и са тим сте завршили ваш тест. Питања са теста су из три лекције које су постављене на сајту школе из предмета техника и технологија како је најављено претходне недеље. Да би сте радили ТЕСТ потребно је да кликнете на овај линк. СРЕЋНО

9-10. Час: Поштовани ученици, долази нам а ред цртање техничких цртежа израда радионичких цртежа за које ће нам бити потребно подсећање на следеће ствари: врсте линија, размера, димензионисање…

Технички цртеж је цртеж нацртан прибором за техничко цртање у одређеној размери. За израду и читање техничких цртежа потребно је познавање одређених стандарда.

Према врсти технички цртежи се деле на:

    • Радионички цртеж – приказује изглед само једног дела производа и садржи све неопходне податке за израду тог дела.
    • Склопни цртеж – приказује предмет који је састављен од два или више делова. Како се ти делови међусобно спајају, они се не котирају. Обавезно садржи позиционе бројеве који означавају поједине делове који улазе у склоп.
    • Монтажни цртеж – приказује шему склапања делова.

Када је у питању котирање ево неких правила која се најчешће примењују на које треба обратити пажњу:

1. Котне линије цртају се танком пуном линијом

Битно је да запамти да котна линија мора бити бар дупло тања од контурне линије предмета.

clip_image002

2. Котни број пише се на средини котне линије, изнад котне линије,“главом“ нагоре.

Цртеж се увек чита тако што се окрене ближе к себи, односно не чита се преко странице фасцикле.

Бројеве с леве и десне стране зато треба унети тако да буду окренути ка читаоцу, а не ка страници фасцикле.

clip_image008

Детаљније о котирању можете прочитати на страници ако кликнете на линк.

Видео материјал на коме се детаљно и јасно објашњава како се котира можете видети ако кликнете на следећи линк.

Размера је однос димензија предмета  на цртежу и у  природи.

Постоје три врсте размере:

    • умањена  – величина предмета на цртежу је мања од природне величине,
    • увећана – величина предмета на цртежу је већа од природне величине  и
    • размера у природној величини (1:1).

Детаљније о размери можете прочитати ако кликнете на следећи линк.

Желим вам да у здрављу и срећи проведете Ускршње празнике.

11-12. Час (радна седмица 21.04-24.04.2020.): Драги ученици,  на овом часу ћете нацртати технички цртеж у складу са досадашњим знањем и вештинама. Потребно је да нацртате и котирате цртеж као са слике која је дата у склопу овог часа.

Уколико имате проблема да видите све детаље цртежа, цртеж можете преузети кликом на овај линк.

Напомена: Немојте правити макету већ само нацртајте.

Када кликнете на слику она ће се отворити и ако желите да је увеличате преко ваших рачунара држите тастер ctrl и притисните више пута тастер +

Обавезно користите графитне оловке, и прибор за геометрију приликом цртања техничког цртежа.

13-14. Час: Драги седмаци ова два часа ћемо посветити завршавању досадашњих радова и обавеза, једна напомена за све оне који нису урадили тест да то обавезно ураде као и напомена да је потребно завршити цртеж који на претходном часу задат. Молим вас да водите рачуна о томе да се обавезе не остављају за касније и да се редовно раде како не би дошло до нагомилавања.

ОСМИ РАЗРЕД

ЕЛЕКТРОНСКИ ЕЛЕМЕНТИ

5-6. Час: Када се говори о електроници, за њу се каже је део науке и технике који се бави проучавањем провођења електрицитета кроз вакум, гасове и полупроводнике. Она се такође бави проучавањем компонената и њиховом применом. Сви електронски уређаји, укључујући и оне чија је израда у облику модела који ће се реализовати на часовима конструкторског конструисања  састоје се од одређеног броја тих електронских компоненти, односно отпорника, кондензатора, индукционих калемова, диода, транзистора и осталих елемената. Да би се разумеле електричне шеме уређаја и да би се модел успешно реализовао, неопходно је познавати симболе и основне карактеристике употребљених елемената. Сви ови елементи се сврставају две групе, то су: пасивни и активни електронски елементи.

У пасивне елементе спадају (кликни на линк свакогелемента) :

– отпорници
калемови (завојнице)
кондензатори

У колима наизменичне и једносмерне струје ови елементи делују активно као исправљачи или појачивачи.
Ту спадају (кликни на линк):

диоде
транзистори и
интегрисана кола

Поштовани ученици обратите пажњу на досадашње лекције које су постављене на интернет страници (три лекције) у оквиру овог предмета, јер ћемо следеће недеље (06.04-10.04.2020.) имати проверу знања. 

Задатак за ученике осмог разреда који раде по посебном програму јесте да погледају видео материјал који ће видети када кликну на линк и да запишу у свеске који су то материјали који су проводници а који су то изолатори.

7-8. Час: Поштовани ученици када будете приступили изради теста, обратите пажњу да пре првог питања имате поље у које треба да упишете ваше име и презиме и одељење, то је обавезно поље и без тог поља не можете да ми проследите тест који радите. Тест има осам питања, питања не морате да радите по реду. Не постоје негативни бодови, тако да уколико имате погрешан одговор неће вам се одузимати поени. Питања носе од 1 до 2 поена. Када одговорите на сва питања на крају теста пише проследи, кликните на тај тастер и са тим сте завршили ваш тест. Питања са теста су из три лекције које су постављене на сајту школе из предмета техника и технологија како је најављено претходне недеље. Да би сте радили ТЕСТ потребно је да кликнете на овај линк. СРЕЋНО

9-10. Час: Поштовани ученици, долази нам а ред цртање техничких цртежа израда радионичких цртежа за које ће нам бити потребно подсећање на следеће ствари: врсте линија, размера, димензионисање…

Технички цртеж је цртеж нацртан прибором за техничко цртање у одређеној размери. За израду и читање техничких цртежа потребно је познавање одређених стандарда.

Према врсти технички цртежи се деле на:

    • Радионички цртеж – приказује изглед само једног дела производа и садржи све неопходне податке за израду тог дела.
    • Склопни цртеж – приказује предмет који је састављен од два или више делова. Како се ти делови међусобно спајају, они се не котирају. Обавезно садржи позиционе бројеве који означавају поједине делове који улазе у склоп.
    • Монтажни цртеж – приказује шему склапања делова.

Када је у питању котирање ево неких правила која се најчешће примењују на које треба обратити пажњу:

1. Котне линије цртају се танком пуном линијом

Битно је да запамти да котна линија мора бити бар дупло тања од контурне линије предмета.

clip_image002

2. Котни број пише се на средини котне линије, изнад котне линије,“главом“ нагоре.

Цртеж се увек чита тако што се окрене ближе к себи, односно не чита се преко странице фасцикле.

Бројеве с леве и десне стране зато треба унети тако да буду окренути ка читаоцу, а не ка страници фасцикле.

clip_image008

Детаљније о котирању можете прочитати на страници ако кликнете на линк.

Видео материјал на коме се детаљно и јасно објашњава како се котира можете видети ако кликнете на следећи линк.

Размера је однос димензија предмета  на цртежу и у  природи.

Постоје три врсте размере:

    • умањена  – величина предмета на цртежу је мања од природне величине,
    • увећана – величина предмета на цртежу је већа од природне величине  и
    • размера у природној величини (1:1).

Детаљније о размери можете прочитати ако кликнете на следећи линк.

Задатак за ученике осмог разреда који раде по посебном програму јесте да погледају видео материјал који ће видети када кликну на линк и да откуцају у програму за писање текста (WORD, WordPad, NotePad изабери који год желиш програм или имаш на рачунару) који су то материјали који су проводници а који су то изолатори.

Желим вам да у здрављу и срећи проведете Ускршње празнике.

11-12. Час (радна седмица 21.04-24.04.2020.): Драги ученици,  на овом часу ћете нацртати технички цртеж у складу са досадашњим знањем и вештинама. Потребно је да нацртате електричну шему која је дата у склопу овог часа, препишете текст ове вежбе и нацртате табелу у којој се налази спецификација потребних елемената како би се ова вежба реализовала.

Електронска шема струјног кола три диоде, које су везане паралелно, са отпорима од 470 Ω приказана је на следећој слици.

Вежба са три сијалице са светлећом нити везане паралелно може да се реализује помоћу протоборда, три диоде, три отпорника од 470 Ω и батерије од 6 V (сл. 1)

tabela 1

Погледајте како изгледа повезивање једне електричне шеме и прављење једног електричног кола на “протобордовима” кликом на следећи линк.

Задатак за ученике који у осмом разреду раде по посебном програму из предмета техничко и информатичко образовање јесте да прочита наредни текст који говори о опасности и заштити од струјног удара. Обзиром да је нека од наших претходних лекција говорила о проводницима и изолаторима ово представља наставак, јер су теме као што је “изолатори и проводници” и “опасност и заштита од струјног удара” веома повезане теме.

Струјни удар настаје у тренутку када електрична струја протекне људским телом, тј. када људско тело постане део струјног кола.
Мере које је потребно предузети за заштиту од струјног удара:
– никада не додиривати неизоловане проводнике,
– не укључивати електричне уређаје у влажним просторијама (купатило), нити влажним рукама,
– не употребљавати електричне уређаје са оштећеном изолацијом или оштећеним заштитним водом,
–  електричне апарате пре поправке искључити из струје,
– на улици не дирати никакве жице јер не знамо да ли су под напоном,
– при пружању помоћи особи која је изложена струјном удару, прво треба прекинути довод струје како не бисмо и ми постали део струјног круга. (https://osjmtio.wordpress.com/)

13-14. Час: Драги осмаци ова два часа ћемо посветити завршавању досадашњих радова и обавеза, једна напомена за све оне који нису урадили тест да то обавезно ураде као и напомена да је потребно завршити цртеж који на претходном часу задат. Молим вас да водите рачуна о томе да се обавезе не остављају за касније и да се редовно раде како не би дошло до нагомилавања.