Техника и технологија и ТИО март

Техника и технологија и ТИО март

  1. Час

Хајде сви заједно да се подсетимо шта је то маил. Мејл (или емаил) представља веома моћно средсво комуникације електронским путем (електронска пошта), брзо, лако и једноставно. Све што вам треба јесте интернет веза и рачунар или  паметни телефон или неки други паметни уређај. Оно што је обавезно као што примећијете јесте интернет комуникација да бисмо послали маил жељеној особи, обзиром да читате ову поруку свакако имате интернет, јер да немате не бисте ни могли да је читате.

Ево примера како можете да креирате један маил преко  Yahoo .

Objašnjenje kreiranja mail-a

Ево примера како можете креирати мејл преко gmail-a

gmail2

  1. Да би сте покренули прозор за креирање email-а  код yahoo-а потребно је кликнути на Compose означено бројем 1 (ког gmail-а то дугме се зове направи мејл)
  2. Бројем 2 је означено место где треба на напишете адресу онога коме шаљете емаил на пример ако желите да пошаљете емаил наставнику информатике написаћете у делу прозора где пише To: nemanjajojic87@yahoo.com, у gmail-u пише коме:nemanjajojic87@yahoo.com
  3. Бројем 3 означено је место где треба да напишете наслов вашег emaila
  4. Brojem 4 označeno je mesto gde pišete vašu poruku
  5. Уколико желите да поред текстуалне поруке наставнику или некој другој особи пошаљете и рад који сте радили у Wорд-у или неку слику решеног задатка потребно је да кликнете на иконицу означену бројем 5. Даље ће вас ваш рачунар питати где вам се налази тај фајл (слика или документ), и потребно је да га одведете до самог фајла и два пута кликнете левим кликом на фајл да би се он придодао вашем email-u
  6. Када све то завршите све што треба да урадите јесте да пошаљете емаил притиском на тастер Send

За све оне који немају направљен маил, можете погледати како се прави кликом на овај link

Za sve one koji nisu posle ovog uputstva sigurni kako da pošalju mail mogu  pogledati proces slanja mail-a na ovom linku. (линкови који воде до видео материјала на youtube не припадају ОШ “Дражевац” већ ауторима тих материјала)

2. Час

Како смо до сада навикли да други час веома често буде вежба онога што смо обрађивали на првом часу искористићемо ту прилику да овај други час реализујемо тако што ћете ви креирати мејлове и послати мени mail на адресу nemanjajojic87@yahoo.com mail мора да садржи наслов, морате написати нешто у mail-u као поруку (на пример Поздрав) и треба да придодате мејлу датотеку (опција обележена редним бројем 5 на слици), та датотека може бити слика ваше књиге из техничког или било која друга слика вордов документ или слично, Имате времена до понедељка 23.03.2020. Ово се односи на све ученике свих разреда осим за оне коли су ми већ слали email.

Срећан рад.

V РАЗРЕД

3-4. Час: Драги ученици на овим часовима ћемо се бавити једнм лаганом темом из наставне области “Ресурси и производња”, а то је “Дрво”. Дрво ја материјал природног порекла, и оно представља живи организам који расте на површини земље. У вашим уџбеницима ова тема је обрађена на странама 87-91. Очекујем од вас да прочитате материјал који се налази у уџбенику на датим страницама. Поред тога предлажем да погледате линкове које сам припремио за вас

Занимљивости о “Дрвету”

Пут прераде дрвета

Алати за прераду дрвета и производи од дрвета

Задатак за ученике који раде по ИОП-у јесте да у свескама нацртају врсте линија и да поред њих напишу која је то линија, као на слици испод (кликните на слику да би се отворила у већој димензији)

VI РАЗРЕД

3-4. Час: На овим часовима ћемо се бавити “Обновљивим изворима енергије“.Пођимо од питања шта је то енергија? Најједноставније, енергија представља способност вршења рада. Ми живимо у свету енергије и практично све што нас окружује засновано је на коришћењу неке врсте енергије.
Основни облици енергије су нагомилана и прелазна енергија а све до сад познате природне процесе и феномене можемо објаснити са неколико облика енергије према следећим дефиницијама: кинетичка енергија, потенцијална енергија, топлотна енергија, гравитација, еластичност, електромагнетизам, хемијска енергија, нуклеарна енергија и маса.

Основни извори енергије које налазимо у природи су: енергија Сунца – фотосинтеза, испаравање, струјање воде и ваздуха, енергија Земље – геотермална и енергија гравитације – последица гравитационе силе Сунца, Месеца и Земље је настанак плиме и осеке.

Када говоримо о природним, односно примарним облицима енергије можемо их поделити на обновљиве и необновљиве с обзиром на временску могућност њиховог исцрпљивања. Епитет обновљиви, ови извори дугују чињеници да се енергија троши у износу који не премашује брзину којом се ствара у природи. Резерве обновљивих извора енергије се често процењују на екслпоатацију у периоду од неколико милиона година. То чини основну разлику од необновљивих извора чије су резерве процењене на неколико десетина или стотина година а њихово стварање је трајало неупоредиво дуже.

Начелна подела облика енергије на обновљиве и необновљиве

1. Необновљиви облици енергије
– Фосилна горива (угаљ, нафта, земни гас, уљни шкриљци),
– Нуклеарна горива
2. Обновљиви облици енергије
– Водне снаге, (енергија водотокова, морских струја и таласа, плиме и осеке),
– Биомаса (и биогас, укључујући и дрво и отпатке),
– Енергија Сунчевог зрачења,
– Енергија ветра
– Унутрашња топлота Земље (геотермална енергија)
– Енергија плиме и осеке
– Енергија таласа

(https://www.industrija.rs/vesti/clanak/oie-energija-buducnosti)

Све ово детаљније можете прочитати на кликом на линк 

Кликом на следећи линк можете прегледате видео на коме је дато лепо објашњење везано за обновљиве изворе енергије.

Задатак за ученике који раде по ИОП-у јесте да у свескама нацртају слику  са овог видео снимка (степенице) и да обележе исто као што је обележено на снимку. Затим да пробају да претворају само веће јединице у мање (обрнуто не треба), дакле метре у дециметре, дециметере у милиметре, центиметре у милиметре.Радиће тако што ће када је реч о множењу радити на принцип, колико има степеника између јединица толико нула допишемо (дакле множење са 100 јесте дописивање две нуле, множење са 10 јесте дописивање две нуле).

VII РАЗРЕД

3-4. Час: На овим часовима ћемо се бавити “Моторима са унутрашњим сагоревањем “.

Мотори са унутрашњим сагоревањем (СУС мотори) су топлотни мотори код којих се хемијска енергија  сагоревања горива претвара у механичку енергију кретања покретних делова мотора (клипа или турбине).

Четворотактни мотор се састоји од четири циклуса. Четири циклуса се односе на усисавање, сабијање (компресија), сагоревање и издувавање.

Циклус почиње у спољњој крајњој тачки (СКТ), када је клип најдаље од радилице. Циклус се односи на пуно кретање клипа од спољње крајње тачке (СКТ) до унутрашње крајње тачке (УКТ).

1. Циклус усисавања: у првом циклусу клип се спушта од врха до дна цилиндра чиме се смањује притисак унутар цилиндра. Ваздух (код свих дизел мотора и код бензинских мотора са убризгавањем горива директно у цилиндре), односно смеша горива и ваздуха (код ото мотора) се усисава преко усисног канала у унутрашњост цилиндра, односно усисни вентил се отвара и у цилиндар улази смеша. У том тренутку клип се креће ка радилици.

2. Циклус сабијања (компресија): у другом циклусу усисни и издувни вентили су затворени, док се клип креће према врху цилиндра, чиме се ствара велики притисак (компресија) и температура.

3. Циклус сагоревања: док је клип близу СКТ долази до упаљења смеше унутар цилиндра, услед варнице свећице(код ото мотора), односно услед високог степена загрејаности сабијеног ваздуха а након убризгавања дизел-горива (код дизел мотора), и клип се креће према УКТ.

4. Циклус издувавања: током циклуса издувавања, клип се још једном враћа до СКТ, док је издувни вентил отворен (усисни вентил стоји затворен) и избацује све продукте сагоревања. Доласком клипа у СКТ завршава се радни циклус четворотактног мотора.

Принцип рада мотора са унутрашњим сагоревањем можете видети на ГИФ анимацији испод

4-Stroke-Engine

VIII РАЗРЕД

3-4. Час: На овом часу бавићемо се “Структуром рачунара“.

До сада сте упознали да  рачунарски систем чине хардвер и софтвер. Упознали сте и основне делове рачунара  као што су: монитор, тастатура, миш и кућиште са својим деловима – извор за напајање, матична плоча, процесор, вентилатор, оперативна меморија, разне врсте картица и уређаја као што су хард диск, флопи диск, CD, DVD, флеш меморију и др.

Матична плоча

Матична плоча је најважнија штампана плоча у рачунару. На њој се налазе микропроцесор, ROM, као и више конектора у које се прикључују друге штампане плоче са одређеним функцијама (звучна, графичка, ТВ и мрежна картица, модем, RAM, контролери дискова и сл.).

Матична плоча служи за повезивање делова рачунара у функционалну целину, омогућава њихово напајање струјом и њихову међусобну комуникацију. Од њеног квалитета зависи укупан квалитет рачунара.

Микропроцесор

Микропроцесор је интегрисано коло и представља главни део микрорачунара.

Он извршава:

    • све математичке и логичке операције,
    • генерише управљачке сигнале за све делове микрорачунара и
    • координира радом микрорачунара и целог микрорачунарског система.

Основне карактеристике микропроцесора су:

    • Брзина рада: одређује колико наредби у секунди процесор може да изврши. Мерна јединица је MIPS (милион инструкција у секунди).
    • Сет инструкција: листа наредби које микропроцесор може да извршава.
    • Ширина сабирнице за податке: број битова који се обрађује једном наредбом.

Меморија

Меморија је важна компонента микрорачунара. У меморији се смештају наредбе неког програма, подаци којима програм оперише, као и резултати који се добијају извршењем наредби. Наредбе и подаци који се налазе у меморији су бинарни бројеви. Постоји више критеријума по којима се може извршити подела меморија. Једна од најчешћих подела је по критеријуму да ли је меморија изван микрорачунара или је њен саставни део. По
овом критеријуму оне се деле на спољне и унутрашње меморије.

Оперативна меморија (унутрашња или радна) – меморија у коју се уносе подаци и програми који се тренутно извршавају.

ROM (Read Only Memory) – меморија из које се подаци могу само читати. Ту се налазе системски програми које уписује произвођач рачунара. Неопходни су за почетак рада рачунара.

RAM (Random Access Memory) – меморија са слободним приступом. Из ње се подаци могу читати и писати. Гашењем рачунара ова меморија се брише.

(https://cicakslavka.wordpress.com/viii)