СЕДМИ РАЗРЕД

Час 1. Одредити густину тела применом Архимедовог закона

Подсетити се како гласи Архимедовов закон
Проучити лабораторијску вежбу на страни 85 и 86 у практикуму
Запазити које величине меримо а коју израчунавамо
Задааци:
1) Решити задатак уз помоч формуле на страни 85
Одреди густину супстанце од кога је  направљено тело ако је густина воде 1000 kg/m3 , тежина тела у ваздуху 1,3 N a y води 1N.

2) Извести оглед тако што у лавор напуњен водом ставиш напуњену флашицу воде и запазиш како се понаша, затим излијеш пола воде из флашице и вратиш у лавор. Да ли има промене у положају?
Потом у ту флашицу убациш камења или песка. Шта се дешава? Како називамо ова три стања у којима се налази флашица?
Запажања записати и са задатком послати до  четвртка.

Ученици који раде по посебном програму изводе наведени оглед са флашицом. Поред тога да напишу у ком смеру делује сила потиска и да ли се флашица налази у равнотежи.
Послати до четвртка.

Час 2. Равнотежа - контролна вежба

1) Равнотежа је_______________________________(допуни реченицу)

2)Када птица лети дуж хоризонталног правца сталном брзином  налази се у:                            
а) статичкој равнотежи                       в) није у равнотежи
б)динамичкој равнотежи
(заокружи тачан одговор)

3) Две силе од 65N i 63N делују дуж истог правца. Одреди резултанту:
а) када силе делују дуж истог смера
б)када силе делују дуж супротног правца
У ком случају је тело у равнотежи?

4)Одреди момент силе ако на растојању 80 cm oд ослонца делује сила од 50  N.

5)Koji je услов да полуга буде у равнотежи?

6)На десном крају клацкалице делује сила од 750N на растојању 2m oд ослонца. Коликом силом треба деловати на леви крај полуге на расојању 3 m од ослонца?

7)Шта је сила потиска , где делује и од чега зависи  (Архимедов закон)?

8)Стена запремине 500 дециметара кубних налази се у води густине 1000kg/m3. Oдреди силу потиска.   (g=10m/s2)

9)Колика је тежина тела у ваздуху ако је познато да сила потиска износи 20 N a тежина тела у течности 60 N?

10) Tри тела густина 2200kg/m3,   900 kg/m3  и    750 kg/m3 убачена су у течност. Друго тело лебди у течности. У ком стању се налазе остала тела? Колика је густина течности?

Питања вреде 10 поена а рачунски задаци по 20. Урадите до понедељка увече.

Равнотежа- контролна вежба за ученике по посебном програму

1)У којим јединицама изражавамо силу?

2) Силу меримо
а) метром    б) динамометром    в) кантаром  г)вагом (заокружи тачан)

3)Кад кажемо да је тело у равнотежи?

4)Да ли је књига која стоји на столу у равнотежи?

5)Аца вуче бицикл налево са 50N a Бане на десно са 50N. У ком смеру се бицикл покрене?

6) Кад један крај лењира окачимо о конац и померимо га из равнотежног положаја па га пустимо шта бива са лењиром?Који је облик равнотеже?

7) Кад је књига из физике стабилнија кад стоји усправно или водоравно? Зашто?

8) Да ли два дечака различитих маса могу да буду у равнотежи на клацкалици?

9) Шта је полуга и где нам у пракси користи?

10)  Где се у кади напуњеној водом налзе тела убачена у воду:
а) ексер
б) лопта
в)флашица напуњена водом

Решења задатака:

1) Равнотежа тела је стање при коме је резултана сила које делују на тело једнка нули. Тело тада мирује или се крече равномерно праволинијски.

2) Када птица лети дуж хоизонталног правца сталном брзином она је у динамичкој равнотежи.
3)
а)  Кад обе силе делују дуж истог смера резултанта F je
F=F1+F2=(65+53)N
F=128N
б)) Кад силе делују у супротним смеровима резуланта F je усмерена у смеру F1 a интензитет је
F=(65--63)N
F=2N
Није остварена равнотежа ни под а) ни под б)

4) F=50N
d=80cm=0,8m
M=?
M=F×d=50N×0,8m=40Nm
5) Услов да полуга буде у равнотежи јесте да је укупан момент силе једнак нули. Код клацкалице тај услов можемо исказати простије , да је момент силе на левом крају једнак моменту силе на десном крају .

6) F1=750N                                                 M1=F1×d1
d1=2m                                                      M2=F2xd2
d2=3m
F2=?
Услов равнотеже: М2=М1   тј.           F2×d2=F1×d1

F2=(  F1×d1)/d2=(750N×2m)/3m=1500N/3
F2=500N

7) На свако тело унето у течност( или гас ) делује сила потиска усмерена вертикално навише. Она је бројно једнака тежини течности коју тело потопљено у течност истисне.

8)густина воде    &=1000kg/m^3
запремина потопљеног тела    V=500dm^3=0,5m^3
убрзање силе Земљине теже    g=10N/kg
сила потиска Fp=?
Fp=&×g×V

Fp=1000kg/m^3 × 10N/kg × 0,5m^3
Fp=5000N
Fp=5kN

9) тежина тела у ваздуху      Q1=?
сила потискa                         Fp=20N
тежина тела у течности    Q2=60N
Q2=Q1-- Fp
Q1=Q2 +Fp=(60+20)N
Q1=80N

10) тело густине 2200kg/m^3        - тоне
тело густине 900kg/m^3          - лебди
тело густине 750kg/m^3          -плива

Густина течности је 900kg/m^3.

Час 3. Механички рад. Рад силе

Прочитати лекцију у уџбенику од 108--110 .стране. Обратити пажњу на кључне појмове механички рад и  рад силе.Имати у виду да сила врши рад . Дефиниције,формуле и мерне јединице преписати у свеску и научити.Добро је проанализирати цртеже, па ако имате довољно времена и њих прецртати. Механички рад је повезан са савладавањем отпора на предјеном путу. Овде треба увек имати у виду , да на тело у реалној ситуацији делује више сила али ми пажњу концентришемо на једну. Обратити пажњу да рад силе може бити позитиван, негегатован и једнак нули. На пример: човек који држи кофер не врши рад тек кад подиже  кофер он врши рад.
Одговорити на питања:
1) Објасни појам механичког рада и навести примере.
2) Шта је рад силе?
3)  Која је основна мерна јединица за рад?
4)  Укаквој је вези килоџул, мегаџул и милиџул са џулом?

За ученнке који раде по посебном плану:
1) Шта је сила?
2) Која је основна јединица за силу?
3)  Да ли тело може бити у равнотежи ако на њега делује само једна  сила?
Кад будете могли пошаљите одговоре.

Час 4. Рад. Рад силе Земљине теже и силе трења

Прочитати градиво на страни од 109-111 . Обратити  пажњу на појмове рад, рад силе Земљине  теже и рад силе трења,џул,килоџул и мегаџул. У свеску преписати дефиницију рада, формулу,основну и друге мерне јединице као и цртеж 5.1 .Затим  дефиницију рада силе Земљине теже, формулу и цртеж 5.4. Исто учинити са дефиницијом рада силе трења и нацртати сл.5.8.

Одговорити на питања:

1) Шта је рад?
2) Напиши формулу за рад.
3) Која је основна јединица за рад?
4) Напиши формулу за рад силе теже
5) Напиши формулу за рад силе трења

Задаци за ученике који раде по посебном плану:

Допуни реченице
1) Равнотежа тела је _____________________________
2) Када тело мирује то је____________________ равнотежа.
3) Када риба плива сталном брзином праволинијски  то је_____________________  равнотежа.
4) Кад љуљашку заљуљамо и пустимо она се____________________у равнотежни положај и то је____________________ равнотежа.

Задатке послати до 20h у четвртак.

Чac 5. Рад силе  Земљине теже и силе трења

Кратки подсетник:
Рад   А= F×s                                                                  F-сила   (  N)                      s ( m   )
Мерне јединице:          Ј-џул          је основна
килоџул                         kJ=1000 J
мегаџул                        MJ=1000 000J
милиџул                        mJ=0,001J
Рад може бити :
позитиван, кад сила делује у смеру кретања тела
негативан, кад сила делује у смеру супротном од смера кретања тела
једнак 0, кад сила делује у правцу нормалном на правац кретања тела
Кроз неколико примера чемо  појаснити
1)  F= 50N                                          A=F×s
s=80cm=0,8m                            A=50N×0,8m
A=?                                                A=40J

2) Јабука мадсе 200 грама слободно пада са висине 3 метра. Колики рад врши сила Земљине теже? Узети да је убзање Земљине теже g=10m/s^2
m=200g=0,2kg                                Ag=0,2g×10(m/s^2)×3m
h=3m                          
Ag=?                                                    Ag=6J
Ag=Fg×s=m×g×s                             рад је позитиван

3) Дизалица равномерно подиже терет масе  0,4 тоне  на висину 8 метара
Колики рад изврши сила Земљине теже а колики дизалица?
m=0,4t=400kg                                Ag= -- m×g×h=400kg×10( m/s^2)×8m
h=8m                                                 Ag= -- 32000J = -- 32kJ     (негативан рад
g=10(m/s^2)
Ag=?
Ad=?                                                   Ad=32kJ                                (позитиван рад)

4) Колики рад изврши сила трења при померању тела масе 5 илограма
за растојање  2 метра дуж хоризонталне подлоге?Коефицијент трења клизања је 0,1.                                     Ftr=@×m×g
m=5 kg                                                      Atr= --Ftr×s
s= 2 m                                                        Atr=--@×m×g×s
@=0,1                                                         Atr= -- 0,1×5kg×10(m/s^2)×2m
Atr=?                                                           Atr= --10J                       (негативан рад)

Задаци за самостални рад:
1) Шта је  рад силе?
2) Колики рад врши човек који држи тег масе 2 kg у руци?
Колики рад у овом случају врши сила теже?
3) Саксија масе 2,5 kg слободно падне са терасе висине  4 m.
Oдреди рад силе Земљине теже?
4) Човек помри ормар масе 80 kg дуж равне подлоге за 30 cm. Kоефицијент трења клизања @=0,2.
Колики рад изврши сила трења а колики човек при померању ормара?

Решења послсти до 20h y суботy.

За ученике који раде по посебном програму:
1) Навести примере  једностране и двостране полуге .
2)  Кад је тело у статичкој а кад у динамичкој равнотежи?Примери
3) Шта је механички рад? Навести примере из свакодневног живота.

Решења послати до 20h y суботу.


РЕШЕЊА ЗАДАТАКА СА ПРОШЛОГ ЧАСА

1)Рад силе (A) је по дефиницији производ интензитете силе (F) и предјеног пута ( s )          A=F×s
Оновна јединица је џул (Ј).

2) Пошто нема померања тела рад који врши сила Земљине теже једнак је нули. Рад човека који држи терет а не помера једнак је нули.

3) m=2,5kg
     h=4m
     g=10m/s^2
     A=?
     A=m×g×h
     A=2,5 kg×10m/s^2×4 m
     A=100 J

4) m=80 kg
     s=30cm=0,3m
     @=0,2 (коефицијент трења клизања)
      Аtr=?
     Atr= -- @×m×g ×s
     Atr= --0,2×80 kg×10 m/s^2 ×0,3 m
     Atr= --48 J


Решења задтака за ученике по посебном програму:
1)  Једностране полуге: пајсер, кључ из алата,крцкалица  за орасе
        Двостране полуге :клацкалица, кљешта,маказе
2) Пример статичке равнотеже: тело мирује на поду
      Пример динамичке равнотеже: тело се крече стслном брзином     праволинијски
3) Механички рад се врши при:
--подизању терета
--цепању дрва
--померању ормара

 

ЧАС 6.     Одређивање рада силе под чијим се дејством тело креће по различитим подлогама


Посетити се дефиниције рада.
Прочитати текст на страни 87. и 88. у практикуму. Преписати формулу, задатак и табелу. Имати у виду да овде тело које вучемо дуж хоризонталне подлоге врши равномерно праволинијско кретање  ( v=const) па је интензитет вучне силе која се мери динамометром по интензитету једнак сили трења (али супротног су смера). За вредност вучне силе узети:
по глаткој подлози       F= 2N
по храпавој подлози     F=4N
по веома храпавој подлози F=6N
У сва три случаја тело прелази дужину пута  s= 50 cm
Израчунај тражене величине и попунити табелу.
Шта закључујемо ?

Ученици који раде по посебном програму:
1) Кад се тело налази у равнотежи?
2) Које врсте равнотеже познајеш?
3) Зашто је полуга корисна и  чему служи у свакодневној пракси?