ОСМИ РАЗРЕД

Час 1. Рад и снага електричне струје. Џул-ленцов закон

Прочитати градиво на страни 99,100 и101 у уџбенику.
Обрати пажњу на физичке величине рад, снага и количина топлоте која се ослободи у проводнику, формуле и мерне јединице.
Задаци:
1) Напиши дефиницију рада електричне струје и јединицу
2) Напиши дефиницију снаге електричне струје и нединицу
3) Како гласи Џул-ленцов закон

Ученик који ради по посебном програму
Прочитати  о струји на 85 и 86 страни
Задатак
Навести који материјали проводе а који не проводе струју.

Задатке послати до петка.

Час 2. Рад и снага електричне струје. Џулов закон

Обновити ове величине , формуле и јединице
У пракси се за рад ел.струје и ел.енергију користи јединица киловатчас  ( kWh ) и у тим јединицама меримо потрошњу.У каквој је вези са џулом?

kW= 1000 W                                 h=3600 s
kWh=1000×3600 Ws
kWh=3600000 J              или            kWh=3,6 MJ    (мегаџула)

Задаци:
1) Повезати физичке величине и  мерне  јединице које одговарају
снага                                                     џул
рад                                                         волт
Џулова топлота                                ват
напон                                                       ом
електрични отпор                             ампер
јачина струје
2)Одреди рад   електричне струје ако је јачина 1,5А , напон 20 V a време протицања струје 20 min.
3) Cнага компјутера је 250 W. Kолико електричне енергије утроши за 4 сата. Изрази џулима и коловатсатима.
4)Колика се снага ослободи на отпорнику 200 ома ако је јачина струје 500 mA.
5) Koлики је отпор на коме се за 10 min oслободи  5 МJ топлоте за 10 min. Jaчина струје је 2А.

Задаци за ученика који ради по посебном програму:
1) Како се зову материјали који не проводе струју
2) Наброј 5 таквих материјала
3) Како се зову материјали који проводе струју
4 ) Наброј неколико таквих
5) Шта треба да урадимо са жицом да би кроз њу текла струјс?
6) Чиме смемо да додирнемо жицу под напоном?

Задатке решити и послати до понедељка увече. Прадходне задатке уводим у евиденцију и свако добија повратну информацију. Уколико има неко да нема мејл нека каже како му одговара. Поздрав са жељом да се ускоро видимо!

Решења задатака са предходног часа

1)  Физичка величина -- мерна јединица
јачина струје                    ампер
напон                                   волт                          
рад                                         џул
Џулова топлота                џул
снага                                     ват

2) I=1,5A                                               A=I×U×t
U=20V                                              A=1,5A×20V×1200s
t=20min=1200s                            A=36000J
A=?                                                    A=36kJ

3) P=250W                                            E=P×t
t=4h                                                    E=250W×4h
E=?                                                     
E=1000Wh
----------------                                               E=1kWh  (киловатчас)

Може и овако:
t=14400s
E=P×t= 250W×14400s=3600000J=3,6 MJ (мегаџула)

4) I=500mA=0,5A
R=200  oma
P=?
-----------------------------
Омов закон
U=I×R=0,5A×200oma=100V        па је            P=I×U=0,5A×100V
                                                        P=100W

5)  I=2A                                                                       R=Q/(I×I×t)
Q=5MJ=5000000J                                           R=5000000J/(2A×2A×600s)
t=10min=600s                                                   R=5000000/2400 oma
R=?
---------------------------------                                              R=2083,3 oma
Џулов  закон

      Q=I×I×R×t

Ученику који ради по посебном програму послано је решење мејлом.
Ценимо труд и поштење сваког ученика а радујемо се добрим резултатима.

Час 3. Електрична стуја тчностима и гасовима

Подсетите се појмова које сте научили из хемије. Електролитича дисоцијациаје процес при коме растварач разлаже молекуле супстанце на јоне. Расвори који сарже јоне су електролити. У ратвору се јони кречу хаотично у свим правцима али када се на метлане поче ( електроде) прикључи извор електричне струје почиње усмерено кретање позитивних јона ка негативној електроди и негативних јона ка позитивној електроди.Тиме је успостављен струјни процес у електролиту.Носиоци струје су јони чија је маса неколико хиљада пута веча од масе електрона па је њихова покретљивост мања од електрона. Зато су електролити лошији проводници од метала. Сличност са чврстим проводницима је што важе и Омов и Џулов закон.
При додиру са позитивном електродом негативни јони предају вишак електрона- неутралишу се а на негативној електроди позитивни јони примају електроне-неутралишу се. Неутрализација јона на електродама и реакције после ње при протицању струје кроз течне троводнике назива се електролиза.

http://osdrazevac.edu.rs/wp-content/uploads/2020/03/слика-1.jpg

http://osdrazevac.edu.rs/wp-content/uploads/2020/03/слика-2.jpg

http://osdrazevac.edu.rs/wp-content/uploads/2020/03/слика-3.jpg

 

Питања за самосталну вежбу:
1) Шта је електролитичка дисоцијација?
2) Шта су електролити?
3) Који су носиоци струје код течности?
4) Који су носиоци струје код гасова?
5) Да ли вода са чесме проводи струју?
Одговоре послати до 20 h у четвртак.

За ученика који ради по посебном програму питања:

1) Да ли дестилована вода проводи струју?
2) Када додамо кухињску со у дестиловану воду да ли тада струја тече кроз раствор?
3) Зашто је важно да прекинемо довод струје у бојлер када се купамо?
4) Да ли протиче електрична струја кроз ваздух?
Одговоре послати до 20h y четвртак.
Уколико има нешто нејасно стојим на располагању.

Час 4. Одређивање електричне отпорности у струјном колу помоћу амперметра и волтметра

Подсетити се Омовог закона за део струјног кола   I=U/R    (  R=U/ I)
Прочитати градиво на страни 86-89 у практикуму.
Преписати таблицу на страни 87 и према подацима из таблице нацртати график зависности јачине струје у колу од напона.
Одредити вредност електричног отпора.
Одговоре послати до  20h у суботу.

За ученике по посебном програму:
1) Која је мерна јединица за јачину струје?
2) Како се зове инструмент за мерење јачине струје?
3) Која је мерна јединица за напон?
4) Како се зове инструмент за мерење напона?
5)Колики је напон батерије твог телефона?
Одговоре послати до 20h y суботу.
Питања и одговоре можете слати мејлом и порукама преко вибера.

Решење задатка:                                                                                                                 

На основу добијених података израчунава  се вредност електричног отпора R= 2000 ома.

Решења за ученике по посебном програму:
1) Основна јединица за јачину струје је ампер (А)
2)  Инструмент за мерење јачине струје је амперметар
3) Осмовна јединица за напон је волт( V)
4) Инструмент за мерење напона је волтметар
5) Напон батерије у телефону је  9 V

 

ЧАС 5.      Мерење електричне струје и напона у струјном колу са серијски и паралелно везаним отпорницима


Проучити експерименталну вежбу у практикуму на страни  89. и 90. У свеске унети шеме струјних кола , табеле и формуле.
Задатак 1)
Нека је измерена вредност јачине струје у струјном колу1А,  напон очитан на првом волтметру 20 V, напон очитан на другом волтметру  30 V а напон очитан на 3. волтметру 50V.

Ове вредности унети у табелу и израчунати  R1,R2  и R3. Израчунати вредност еквивалентног отпора за редну(серијску) везу . Упоредити са отпором  R3. Kакав је закључак?
Задатак 2)
Нека је измерена вредност јачине струје у првој грани 0,6 А , у другој грани 0,4А а у главној  грани на 3.амперметру  1А. Вредност напона очитана на волтметру је 12V. Ове вредности унети у табелу и израчунати R1,R2 и R3. Одредити  вредност еквивалентног отпора паралелно везаних отпорника. Упоредити са отпором R3. Kaкав је закључак?
Да ли важи       I=I1 + I2       ?

За ученике који раде по посебном програму
1) Наброј електричне апарате које користите у стану
.
2) Који од њих утроши најмање а који највише струје?
3) Да ли они користе једнсмерну или наизменичну струју?

Одговоре послати до 20h у четвртак.